Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Een kijkje achter de Red Bull-schermen tijdens de cruciale minuten voor een F1-race

Tijdens een Formule 1-weekend werkt iedereen toe naar dat allesbepalende moment op zondagmiddag om 15:10 uur: de start van de race. Het is het moment waarop de televisiestations veelal overschakelen naar het circuit, maar de teams zijn dan al zeker een uur in beweging. We kijken met Red Bull mee hoe de equipe rond Max Verstappen zich vanaf een uur voor aanvang opmaakt voor de race. Een tijdlijn.

60 minuten voor de opwarmronde

De supportraces zoals de Formule 3, de Formule 2 en de Porsche Supercup zitten erop. Vanaf een uur voor aanvang van de Grand Prix staat alles in het teken van de Formule 1. De baan wordt vrijgegeven, nog niet voor de coureurs en hun auto's, maar wel voor de monteurs. De grid-crew neemt alvast het nodige mee naar de grid, zoals generators, gereedschapskarren en banden, eigenlijk alles wat ze nodig zullen hebben voor de start van de race. Ook de radio's van de teamleden worden gecheckt. Ondertussen bereiden de collega's van Red Bull de auto van Max Verstappen voor op het vertrek naar de grid. De checklist wordt volledig afgewerkt en met nog veertig minuten te gaan, kan de auto naar buiten worden gestuurd.

40 minuten voor de opwarmronde

Het licht aan het einde van de pitstraat staat op groen. De coureurs mogen de baan op! De warming up zoals we die vroeger kenden is al jaren geleden afgeschaft, maar dit is het moment waarop de coureur nog één keer vertrouwd kan raken met de auto, of dat nu is gedurende één verkenningsronde of tijdens meerdere ronden. Gaat hij voor meerdere ronden, dan moet hij door de pitstraat rijden, de grid is immers al bezaaid met mensen. De banden die onder de auto liggen, zijn niet de banden waarop men in Q2 heeft gereden en dus ook niet de banden waarop gestart wordt. Wel probeert men een set onder de wagen te leggen die zoveel mogelijk lijkt op de race-band, voor het goede gevoel. Niet zelden worden de coureurs aangespoord om even flink gas te geven, om maar zoveel mogelijk informatie over de omstandigheden te vergaren als mogelijk. Tijdens de Grand Prix van Hongarije van 2020 leidde dat er nog toe dat Verstappen crashte op de natte baan.

30 minuten voor de opwarmronde

De pitstraat wordt gesloten. Iedereen die nog niet op de baan is, start vanuit de pitstraat. Eenmaal aangekomen op de grid stapt Max Verstappen uit en dan is hij 'vrij' tot aan het moment waarop men aandacht heeft voor de anti-racisme campagne van de Formule 1. Hij zal die tijd echter gebruiken voor een debrief met zijn engineers. Hij kan om last minute wijzigingen verzoeken op basis van de gereden verkenningsronde, zolang het binnen de regels van parc fermé maar is toegestaan. De auto is nu weer in handen van de monteurs. Alles wat gedaan wordt, voelt welhaast als routine en daarom werkt men altijd nauwgezet een checklist af. Van tijd tot tijd wordt de motor gestart om warmte in de belangrijkste systemen te houden en om alle systemen te blijven controleren op de juiste werking ervan.

17 minuten voor de opwarmronde

Het volkslied van het land waarin de Formule 1 aanwezig is, wordt gespeeld en het anti-racisme protest volgt daarna. Max Verstappen is verplicht om daar als coureur bij aanwezig te zijn. Direct daarna start Red Bull de auto misschien nog voor de laatste keer en de banden van de verkenningsronden komen van de auto.

10 minuten voor de opwarmronde

Alle niet-team-gerelateerde mensen worden middels een hoornsignaal vriendelijk doch dringend verzocht de grid te verlaten, op het moment dat de coureurs zich opmaken om in de bolides te stappen. Bij Red Bull is Ole Schack er verantwoordelijk voor dat Max Verstappen stevig, veilig en comfortabel in de auto zit en dat alles voor hem goed en wel is aangesloten. Tenzij Verstappen iets anders wil, laat men hem vanaf nu met rust. Het is hét moment voor de coureur om zich te focussen op de enorme taak die hem te wachten staat, namelijk het besturen van de snelste raceauto's ter wereld en dat met uiterste precisie en voor een duur van zeker anderhalf uur.

5 minuten voor de opwarmronde

De hoorn klinkt opnieuw. Op dit moment moeten de racebanden reeds gemonteerd zijn en nog meer mensen begeven zich terug naar de pits. Alle gereedschappen die 55 minuten geleden naar de grid werden gesleept, worden nu mee terug genomen. Een achttal monteurs blijft bij de auto, terwijl alle systemen de optimale temperaturen bereiken. Ondertussen checkt Verstappen nog een laatste keer of zijn boordradio werkt en zo ja, dan wordt deze gebruikt om hem te vertellen op welke banden alle coureurs starten. Met name in wisselende omstandigheden is dat interessante informatie voor de coureur, zeker voor iemand als Verstappen, die de overcapaciteit heeft om zich bezig te houden met andere zaken dan enkel het besturen van de auto.

1 minuut voor de opwarmronde

De auto wordt gestart, de bandenwarmers worden van de wielen verwijderd en met nog dertig seconden te gaan zoeken de overgebleven acht monteurs de zijkant van het circuit op. Al staat met vijftien seconden te gaan ook maar één teen nog op het asfalt, een straf volgt onherroepelijk. Als alle laatste seconden verstreken zijn, rijden als het goed is twintig coureurs als aan een touwtje weg.

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"