Het was voorafgaand aan de Grand Prix van Rusland duidelijk gecommuniceerd naar de Formule 1-coureurs: ga je wijd in bocht twee, dan volg je een aangewezen route langs de muur en tussen de piepschuimblokken door. Max Verstappen en Carlos Sainz gingen daadwerkelijk allebei wijd bij de start, maar de uitkomsten waren compleet verschillend. Verstappen vlamde vol door de geïmproviseerde mini-chicane, terwijl Sainz met zijn linker voorwiel vol op de muur klapte. Was Verstappen nu zo slim, of Sainz vooral zo onhandig? Voormalig F1-coureur en Sky Sports F1 -analist Jolyon Palmer legt uit waarom de situaties niet één op één met elkaar te vergelijken zijn. "Verstappen kon een iets betere lijn volgen tussen de paaltjes door, aangezien hij bocht twee al in een heel vroeg stadium opgaf. Zodoende kon hij voldoende snelheid houden om geen posities te verliezen", aldus de voormalig Renault-coureur. Bij Sainz lag het echter anders: "Hij probeerde in eerste instantie de bocht nog te halen, wat ervoor zorgde dat toen hij uiteindelijk toch voor de uitlooproute koos hij onder een veel krappere hoek aan kwam rijden. Hij moest veel meer afremmen om er doorheen te komen. Dat deed hij niet voldoende en daarom crashte hij." Was het dan alsnog niet gewone een domme actie van Sainz? Palmer spreekt van een judgement call : "Als hij wel had afgeremd, dan was hij door de manier waarop de blokken gepositioneerd waren sowieso teruggevallen tot de laatste plaats. Dat overkwam immers George Russell en Alexander Albon die dezelfde route volgden." Verstappen, de ideale sportman, haalde in Rusland weer alles uit zijn bolide. Alles over zijn weekend, de wel-niet straf voor Lewis Hamilton en de 'winnende' Bottas bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder is te beluisteren.
Meest gelezen