Afgelopen weekend keek menig Formule 1-fan raar op toen de pitstop van Max Verstappen ruim vier seconden in beslag nam. Het was een Red Bull-onwaardige pitstop, want een van de monteurs kwam laat aanlopen met linker achterband van de Nederlander. Achteraf bleek dat de Red Bull-coureur zelf onaangekondigd naar binnen kwam voor een pitstop. Jos Verstappen legt uit hoe dat kon gebeuren. In eerste instantie probeert men bij het team van Verstappen, zoals bij waarschijnlijk alle andere teams, zo min mogelijk informatie prijs te geven aan de concurrentie. Daardoor kon de miscommunicatie sneller ontstaan, vertelt de vader van Max. "Tijdens de Grand Prix willen ze zo weinig mogelijk communiceren over de boordradio, omdat Mercedes natuurlijk meeluistert", zo begint hij in gesprek met De Telegraaf zijn uitleg. "Toen Max over start-finish reed, zag hij een melding op het stuur waardoor hij dacht dat hij de ronde erna naar binnen moest komen voor een pitstop. Dan ga je die laatste ronde dus honderd procent, om zoveel mogelijk tijd goed te maken. Verder was er geen communicatie meer, dus Max wist niet beter dan dat hij naar binnen moest", aldus vader Jos, die denkt dat de fout geen tweede keer meer zal voorkomen. "Het team zal er vast wel over nadenken hoe ze het de volgende keer qua communicatie beter kunnen doen", redeneert hij. Niet echt een fout van Verstappen dus, maar dat wil niet zeggen dat hij altijd perfect is. "Tijdens de kwalificatie in Imola maakte hij wel een foutje, dat gaf hij zelf ook toe. Naderhand werd er ook een probleem gevonden, maar dat willen we niet als excuus gebruiken." Uiteindelijk kostte de miscommunicatie Verstappen niet de leiding in de wedstrijd. Later in de race werd hij na een tweede pitstop van Lewis Hamilton wel verschalkt door Mercedes.
Meest gelezen