Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo kwam McLaren in grote financiële problemen

De tijd begint te dringen voor McLaren. Als het niet binnen nu en enkele weken zich verzekert van een nieuwe kapitaalinjectie, dan kan het wel eens de verkeerde kant opgaan. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

The McLaren Group is onder te verdelen in drie verschillende afdelingen. Het Formule 1-team en IndyCar-team vormen samen de raceafdeling van het bedrijf, maar daarnaast maakt het bedrijf ook nog high performance straatautos en heeft het een technologische tak: McLaren Applied Technologies. Door de coronacrisis is het bedrijf op alle fronten geraakt, maar vooral de high performance straatauto-afdeling staat onder druk. Dit deel van het bedrijf is goed voor zo'n 84% van de omzet van McLaren, die ongeveer 1.5 miljard pond bedraagt. Het Formule 1-team is naar verluidt goed voor ongeveer 12,5% van de omzet. De afgelopen jaren nam Zak Brown het stokje over van Ron Dennis als CEO van McLaren. Ook al ging het voor die overname sportief gezien slecht met de Formule 1-tak, Dennis had er persoonlijk wel voor gezorgd dat McLaren was uitgegroeid tot een grote speler in de Formule 1-wereld, maar ook in de wereld van supercars. In 2019 verkocht het bedrijf maar liefst 4662 supercars. Om Dennis, die 25% van het bedrijf bezat, uit te kopen moest er echter wel diep in de buidel worden getast. Al met al werd er in 2017 via obligatieleningen totaal voor meer dan 750 miljoen pond opgehaald om Dennis en alle bijbehorende transactiekosten, herfinancieringen en leningen (af) te betalen, zo meldt Forbes . Toch ging alles in aanloop naar 2020 redelijk goed. Om het bedrijf en haar straatauto's nog exclusiever te maken besloot het bedrijf de productie terug te schroeven. De aandeelhouders besloten daarom begin dit jaar nog eens 300 miljoen pond in het bedrijf te investeren om die schaalverkleining te financieren. Toen het coronavirus toesloeg moest die 300 miljoen echter worden gebruikt om de klappen op te vangen. De verkoop van straatauto's liep in het eerste kwartaal hard terug. In tegenstelling tot 953 verkochte McLaren-bolides in het eerste kwartaal van 2019, kwam het nu niet verder dan 307. De prognose voor het tweede kwartaal is nog somberder. Om het jaar 2021 te redden moet het bedrijf een nieuwe financiële injectie hebben, met de historische autocollectie en de fabriek als onderpand. De investeerders die in 2017 echter die honderden miljoenen in de vorm van obligatieleningen in McLaren investeerden, zijn het daar niet mee eens. Volgens hen zijn diezelfde fabriek en autocollectie al deel van hun onderpand. Daarom stapt McLaren dus naar de rechter, om alsnog een nieuwe lening af te kunnen sluiten, anders zal het halverwege juli, midden in het Formule 1-seizoen, in de problemen komen. De Britse rechter heeft geoordeeld dat het juridische traject zo snel mogelijk moet worden afgewerkt, omdat de tijd dringt. De rechtzaak zal begin juli in drie dagen worden afgewerkt, terwijl er normaal maandenlang over een soortgelijke zaak wordt geprocedeerd. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"