Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo moet het nieuwe Amerikaanse F1-team eruit gaan zien

Op donderdag maakten Andretti Global en General Motors bekend dat men samen toe wil treden tot de Formule 1. Zo wil men dat gaan doen.

Ergens de komende jaren wil een nieuw F1-team toetreden tot de Formule 1. Andretti Global geeft al een klein jaar aan dat men een avontuur aan wil gaan in de koningsklasse van de autosport, maar bij de FIA en de Formule 1 was men niet altijd even enthousiast over dat idee. Dat kan nu veranderen, want het raceteam heeft de handen ineengeslagen met General Motors, de grootste autofabrikant van de Verenigde Staten. Zo'n enorme partij kan de sport toch niet afwijzen, zo zou je denken. De plannen zijn in ieder geval vergevorderd, zo lieten de twee partijen aan onder meer RacingNews365 weten tijdens een persconferentie.

Hoe gaat het nieuwe F1-team heten?

General Motors wil haar automerk Cadillac, dat al in verschillende andere raceklassen actief is, laten schitteren in de koningsklasse van de autosport. Samen met Andretti zou het nieuwe team Andretti Cadillac moeten gaan heten.

Waar zou het team dan gevestigd zijn?

Het moet een echt Amerikaans team worden, dus met een fabriek in de Verenigde Staten. Andretti is al bezig met de bouw van een nieuw hypermodern complex voor al haar andere raceactiviteiten en men wil daar ook de F1-activiteiten huisvesten. Wel wil men ook een kleinere vestiging in het Verenigd Koninkrijk erbij hebben. "Als het complex af is zal het een van de meest geavanceerde racefaciliteiten zijn ter wereld. In Europa willen we ook een kantoor hebben."

Wanneer zou het team toetreden tot de Formule 1?

Michael Andretti, de eigenaar van Andretti Autosport, zegt dat nog niet zeker te weten. "Het hangt van veel verschillende aspecten af. De lengte van het proces dat nu in werking is gezet, de expression of interest , en hoe we er verder voorstaan. Zodra het allemaal in orde is, zullen we er snel klaar voor zijn." Logisch zou zijn dat er voor 2026 gekozen wordt, omdat er dan nieuwe regels ingaan, maar men zou ook al eerder kunnen toetreden om zo warm te draaien voorafgaand aan dat nieuwe tijdperk.

Met welke motor zou het team dan rijden?

In 2026 begint er een nieuw Formule 1-tijdperk. De auto's zijn dan weer nieuw en ook de motoren zullen anders worden. Audi heeft zich bijvoorbeeld ingeschreven om vanaf dan als motorleverancier in de sport aanwezig te zijn, maar Andretti Cadillac gaat dat niet doen. Ze hebben zich niet aangemeld als motorleverancier. Dat bevestigt Michael Andretti. "Het wordt waarschijnlijk een samenwerking met een andere motorleverancier." Mark Reuss, president van General Motors, zegt dat er zelfs al een overeenkomst is met een motorleverancier voor de nabije toekomst. Op de middellange termijn houdt hij de boot nog af. "We hebben al een deal met een leverancier waarmee we zouden beginnen. In de toekomst nemen we onze eigen ervaring mee en daar kunnen we dan misschien op verder bouwen. We gaan hier later nog uitgebreider over discussiëren met elkaar", aldus de hoogste baas van GM. Overigens had Andretti eerder al overeenstemming bereikt met Renault als motorleverancier, maar dat was voordat men de handen ineensloeg met General Motors. Het is dus niet zeker of de Franse partij ook daadwerkelijk de partner zal worden.

Wie zouden dan de coureurs worden?

Natuurlijk is dat nog niet met zekerheid te zeggen, omdat het ook nog niet zeker is of en wanneer het team toetreedt tot de sport, maar een coureur hebben ze wel al op het oog, vertelt Andretti. "We willen absoluut een Amerikaanse coureur hebben bij ons team. Iedereen weet wel wie volgens ons de ideale kandidaat is: Colton Herta", zo doelt hij op de IndyCar-coureur. AlphaTauri wilde hem eerder dit jaar ook al halen, maar omdat hij niet genoeg superlicentiepunten had, ging dat niet door. "Hij staat al bij ons onder contract in de IndyCar. We willen in ieder geval dat dit Amerikaanse avontuur een Amerikaanse coureur heeft", aldus de baas van Andretti. Ook al is het nog niet zeker dat men toe mag treden tot F1, wordt er wel al personeel aangetrokken. "We hebben zelfs al een technisch directeur aangenomen, wiens naam we te zijner tijd bekend zullen maken", aldus de teameigenaar.

Hoe veel kans maakt het team nou echt?

Lastig te zeggen, omdat de Formule 1 en de FIA het laatste jaar altijd zeer ingetogen waren als het ging om een elfde team. Tegen Andretti werd gezegd dat hij met een grote autofabrikant moest samen gaan werken om een betere kans te hebben. Dat is gelukt. En hoe. General Motors is een enorm bedrijf. Dat alles Amerikaans is, zou op papier, zeker bij de F1-bazen, moeten scoren. Men wil namelijk al langer groeien in de Verenigde Staten, iets dat de laatste jaren is gelukt. Om een nieuw Amerikaans F1-team erbij te krijgen, zou een kers op de taart zijn. Andretti zegt 'duizend procent vertrouwen te hebben' dat men toe wordt gelaten tot F1. "We voldoen aan alle eisen om toe te treden tot de sport. We lopen voor op andere gegadigden, dus ik heb er heel veel vertrouwen in dat we snel op de grid zullen staan." Niet alle F1-teams stonden echter te popelen om een nieuw team te verwelkomen, maar dat schrikt de nieuwe partijen niet af. "Al met al is het nog steeds een FIA-raceserie. De president heeft laten zien dat hij graag een elfde team wil. Hij is een racer en begrijpt hoe belangrijk dat zou zijn voor de sport. We hebben er daarom vertrouwen in dat we een goede kans hebben, zeker nu we een samenwerking hebben met Cadillac", aldus de teambaas.

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap