Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lando Norris

Hoe Norris op slimme wijze Hamilton van zich af wist te schudden

Lange tijd reed Lando Norris onbedreigd naar de tweede plaats tijdens de Britse Grand Prix. Een safety car periode zorgde echter voor een hogere hartslag in de McLaren-garage. Na de herstart voelde Norris de hete adem van Lewis Hamilton in zijn nek. Toch wist coureur zijn landgenoot achter zich te houden. Norris legt uit hoe hij dat deed.

Lando-Norris-Lewis-Hamilton-F1-Silverstone-RacingNews365
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na dik dertig rondjes te hebben gereden op het Silverstone Circuit gaf de motor van Kevin Magnussens Haas-bolide de geest. Dit leidde tot een safety car periode. Veel coureurs profiteerden en maakten een pitstop, waaronder Lando Norris en Lewis Hamilton, die op P2 en P3

Mercedes gaf Hamilton de zachte band; Norris kreeg de harde band van zijn team. Even leek de McLaren-coureur een makkelijke prooi voor zijn concurrent, maar Norris was de zevenvoudig wereldkampioen te slim af.

"Het was echt spannend en ik wilde koste wat kost P2 vasthouden", zegt hij tegen onder andere RacingNews365 na afloop van de Grand Prix. "Ik heb gedaan wat ik kon en een belangrijk onderdeel was om proberen de banden op temperatuur te krijgen voor de herstart." Norris vervolgt: "Maar Mercedes was op de eerste helft van het circuit ijzersterk. Ook in de kwalificatie zaten ze ons op de hielen tot aan de Maggots en Becketts-sectie. Lewis kon me makkelijk bijhouden in bocht drie, vier, zes en zeven."

Minder downforce

Maar Norris had al rekening gehouden met precies dit scenario en besloot op zaterdag een slimme wijziging door te voeren aan de afstelling van zijn bolide, alvorens de auto's in parc fermé gingen en er niet meer aan gesleuteld mocht worden.

"Ik koos er op zaterdag expres voor om met een klein beetje minder downforce op de auto te rijden. Het was een risico, maar ik was ervan overtuigd dat het met zou helpen in de race. Dat was precies het geval. Wij waren constant goed in de laatste sector. Onze auto is goed bij hoge snelheden en houdt de banden in goede staat. Dat maakt dat ik mezelf vanaf Maggotts en Becketts het veiligheidsmarge kon geven dat ik wilde. Ik schakelde daar twee keer terug, kon daarna wegrijden en vervolgens plankgas door bocht negen."

Norris vertelt dat hij ontzettend genoot van het gevecht met zijn landgenoot: "Het was tof om zij aan zij uit te komen bij sommige bochten. Soms was het erg close; toen ik Lewis zag in bocht zeven 'gooide' ik de auto aan de binnenkant. Ik weet zeker dat de fans het geweldig vonden."

Ook interessant:

Red Bull zonder Verstappen bij lange na niet zo dominant

De F1 GP van Groot-Brittannië was een prooi voor Verstappen, maar eigenlijk ook voor McLaren. Is dat team terug? En hoe beoordelen Coronel, Dimmers en Mosterdijk het optreden van de Red Bull-coureurs die toch al onder het vergrootglas lagen?

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Opmerkelijk McLaren-junior paar uur na aankondiging geschorst