Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Red Bull Racing

Zo slecht staat Red Bull-titelsponsor Aston Martin er nu voor

Aston Martin heeft wilde plannen, maar staat er financieel niet bepaald goed voor. We lichten het zware weer toe waarin het Britse luxemerk én de titelsponsor van Aston Martin Red Bull Racing verkeert.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © RacingNews365

Red Bull heeft sinds begin 2016 al een technische samenwerking met Aston Martin. Vanuit dat partnerschap wordt onder meer de hypercar Valkyrie ontwikkeld, waarbij Red Bulls topontwerper Adrian Newey nauw is betrokken. Sinds 2018 geldt het Britse luxemerk ook als titelsponsor van Red Bull - al is onduidelijk hoeveel geld dat de renstal oplevert.

De cijfers wijzen er echter op dat Aston Martin er nu verre van florissant voor staat. Aandelen zijn in amper een jaar tijd flink gekelderd tot zeventig procent minder dan hun oorspronkelijke waarde ten tijde van de beursgang. Bovendien zit Aston Martin - evenals diverse andere Britse automerken - in z'n maag met de voortslepende onzekerheid over een Brexit.

Afgelopen maand kwam naar buiten dat het merk een zeer dure lening heeft moeten afsluiten om door te kunnen: 150 miljoen dollar die tegen twaalf procent rente moet worden terugbetaald. De kredietwaardigheid van Aston Martin is door het Amerikaanse Standards & Poor zelfs teruggeschroefd. Volgens die instantie heeft het merk al bijna teveel schulden op zich genomen - afgelopen zomer stond de teller op zo'n 950 miljoen dollar.

			© Aston Martin
	© Aston Martin

De nieuwe lening is echter nodig om de eerste luxe SUV van het model, de DBX, te kunnen lanceren - waarmee Aston Martin wil concurreren tegen modellen zoals de Lamborghini Urus en de Porsche Cayenne. Volgens Reuters moeten er medio 2020 wel al 1.400 exemplaren van de DBX besteld zijn om niet nóg een lening te hoeven afsluiten. Als de DBX geen succes wordt, worden de problemen van Aston Martin nog veel groter.

Dat betekent niet dat Aston Martin al helemaal aan de rand van de afgrond staat, maar het scheelt niet veel meer. En dat ondanks het feit dat het Britse automerk nog altijd wereldfaam geniet als hét automerk van James Bond en ook de samenwerking met Red Bull voor uitgebreide internationale zichtbaarheid. Uit dat huwelijk wordt immers de Valkyrie geboren, al is die hypercar nog altijd in ontwikkeling. De auto kan nu niet zomaar pasklaar op de markt worden gebracht.

En dan is het nog Aston Martins plan om terug te keren naar Le Mans vanaf 2021, nota bene met de Valkyrie. Max Verstappen heeft zelfs al aangegeven eventuele deelname aan de befaamde 24-uursrace wel te zien zitten. Daarnaast wil het automerk in de komende jaren nóg twee nieuwe modellen met een middenmotor lanceren. Of dat allemaal mogelijk is, en of Aston Martin in de beoogde periode überhaupt nog door kan, hangt sterk af van het succes van de DBX.

Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Joe van Burik en Rudy van Buren.

10 reacties

    Special Hannah Schmitz: het meesterbrein achter het succes van Max Verstappen