Overigens is Red Bull voor het bepalen van het weer niet enkel afhankelijk van eigen waarnemingen. In IBM heeft de renstal een partner die voor hen het weer à la minute in de gaten houdt voor en tijdens een Grand Prix. Dat begint al ruim veertien weken van tevoren als Red Bull moet doorgeven hoeveel setjes van elke compound ze mee willen nemen.
Op basis van de weerpatronen in een bepaalde regio, in combinatie met het effect van dat weer op het raceresultaat in het verleden, geeft IMB's dochteronderneming The Weather Company een weerprognose af op basis waarvan Red Bull een weloverwogen keuze kan maken. Eenmaal op het circuit, veertien weken later, zijn resultaten uit het verleden en weerpatronen niet meer aan de orde. Alleen het 'hier en nu' telt. Een temperatuurverschil van 10 graden Celsius kan immers leiden tot een andere bandenkeuze, een temperatuurverschil van 2 graden Celsius kan een strategie al overhoop gooien, om over de dreiging van regen nog maar te zwijgen. Gedurende het weekend heeft het weer tijdens de race speciale aandacht, aangezien het aantal te gebruiken setjes nieuwe banden na de kwalificatie vast staat. Voor up-to-date informatie over het weer beschikt Red Bull Racing over het 'Weather Operations Dashboard'. Actuele informatie over windsnelheden, de locaties van de buien rond het circuit als ook de duur van eventuele buien die het circuit aandoen worden realtime doorgegeven. Daarnaast geeft The Weather Company elke vijftien minuten een bijgestelde weersvoorspelling. Het is aan Red Bull om de geleverde informatie om te zetten in een winnende strategie, iets waarvan het in het verleden heeft bewezen daar prima toe in staat te zijn. Zo won Daniel Ricciardo meermaals in Red Bulls blauw-rood in wisselende weersomstandigheden.
Meest gelezen