Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo werken de wintertests in de Formule 1

De lange Formule 1-loze maanden zijn ten einde. Maandag horen we de motoren weer brullen en racen Max Verstappen en de andere coureurs over het circuit van Barcelona. Veel fans kijken puur naar de gereden tijden, maar daar draait het totaal niet om tijdens de testdagen.

Natuurlijk is het verleidelijk om tijdens wintertest voortdurend naar de tijdenmonitoren te staren. Bij testen draait het echter om veel meer dan om het realiseren van een snelle rondetijd. RacingNews365 geeft een inkijkje in alles wat er komt kijken bij de wintertests.

1. Meten is weten De Formule 1-teams hebben met man en macht maandenlang gewerkt aan het ontwerpen van de nieuwe bolide. In de fabriek rollen er prachtige waardes uit alle tests, maar corresponderen deze ook met het circuit? Teams beschikken in hun fabrieken over de meest geavanceerde technologie om onderdelen te ontwerpen, die ze vervolgens testen in de windtunnel. Vanuit de windtunnel wordt deze data ook doorgezet naar de simulator waarin de coureurs rijden in de 'nieuwe' bolide. Tijdens de testdagen zien we alle coureurs veelvuldig rijden met 'wasrekken' vol met sensoren. Het doel is om data te verzamelen, want hoe gedraagt de auto zich nu in het echt? Hoe is de airflow over en om de gloednieuwe bolides? De aerodynamische meetapparatuur geeft antwoord op die vragen.

2. Flow-viz Om de luchtstromen over de auto te testen wordt er flow-viz aangebracht op diverse onderdelen, een soort van verf die door de rijwind verplaatst wordt. Op deze manier zien de teams precies hoe belangrijke aerodynamische onderdelen presteren. Het is wederom een test om te kijken of de windtunnelresultaten overeenkomen met het echte werk. Vaak word de flow-viz gebruikt bij de voorvleugel, bargeboards, diffuser en achtervleugel.

3. Bandentesten In 2019 hebben de coureurs nog maar de beschikking over vijf soorten droogweerbanden. Pirelli heeft iedere compound opnieuw samengesteld en een andere naam gegeven, oplopend van C1 (de hardste band) tot C5 (de zachtste band). Voor de teams is dit de eerste kennismaking met de nieuwe banden in combinatie met de nieuwe auto. Alle compounds worden dan ook veelvuldig gebruikt door de coureurs om zo data te verzamelen. Deze data bestaat onder andere uit het gripniveau, de slijtage van de band, bandentemperatuur en performance. De verzamelde data wordt gebruikt om de ideale afstelling te bepalen, maar speelt tevens een belangrijke rol bij het bepalen van de bandenkeuzes en strategie voor de races.

4. Ronden rijden Nee, het draait echt niet om die snelste rondetijd tijdens de wintertest. Het draait om het rijden van zoveel mogelijk ronden, waarbij er zoveel mogelijk data wordt verzameld. Dat is cruciaal zo aan het begin van het seizoen, want gedurende het seizoen wordt er nauwelijks getest. Een betrouwbare auto geeft je als team een voorsprong op de rest. Hoe meer ronden je zonder problemen aflegt, hoe meer data je verzamelt en des te beter je voorbereid aan het vertrek staat in Melbourne, Australië. Tijdens een testdag komen de coureurs in actie op diverse banden en werken ze verschillende programma's af. Van korte, snelle runs in kwalificatiemodus, tot en met het rijden van volledige raceafstanden om een wedstrijd te simuleren.

5. Wat zeggen de tijden dan? De tijden zeggen natuurlijk wel iets! Nee, niet zozeer die snelste tijd die op de klokken staat, maar het moment en de omstandigheden waarop en waaronder ze gereden zijn. Jezelf alleen focussen op de snelste tijd kan je een vertekend beeld geven. Zo verbrak Pedro de la Rosa in zijn Arrows in 2000 het baanrecord op Barcelona. De Spanjaard, toentertijd de teamgenoot van Jos Verstappen, streed gedurende het seizoen echter mee om plaatsen in de middenmoot. Kleinere teams probeerden zich in de kijker rijden om zo sponsoren te strikken. Ze monteerden dan de zachtste banden en gingen voor een kwalificatierun. Op die manier stonden ze hoog in de uitslag. Door de tests goed te volgen kan je veel informatie halen uit de tijden van de teams. Daarbij kijken wij naar de banden waarop de coureurs in actie komen, de lengte van de run, de hoeveelheid brandstof etc. Al deze factoren samen geven een erg goed beeld van de krachtsverhoudingen op de baan. RacingNews365 analyseert deze zaken voor jullie om zo een goed beeld te schetsen.

6. Volg de F1-wintertests live Tijdens alle acht de testdagen van de wintertest is RacingNews365 aanwezig op het circuit van Barcelona. Wij voorzien jou dagelijks van alle informatie uit eerste hand, exclusieve interviews, steekhoudende analyses en natuurlijk een liveblog met livetiming. De Formule 1 testdagen worden voor het eerst uitgezonden door F1's eigen streamingsdienst, F1 TV Pro. Deze dienst is vanaf aankomende maandag beschikbaar in Nederland, net op tijd dus om de eerste wintertestdag live te volgen.

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"