Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo werkt de Dakar Rally

Januari staat voor de deur en in autosportland betekent dat maar één ding: het is tijd voor de Dakar Rally! Maar wat houdt deze wereldberoemde rallywedstrijd in? Een korte handleiding.

Ooit geboren als de rally Paris-Dakar, gaat de grootste raully raid wedstrijd ter wereld nu simpelweg door het even als de Dakar Rally. In Parijs wordt allang niet meer gestart, maar dat gezegd hebbende moeten we opmerken dat men ook allang niet meer in de buurt komt van Dakar. Maar 'Dakar' is een begrip op zich geworden. Voor het vierde jaar op rij namelijk vindt de rally plaats in de woeste natuur van Saoedi-Arabië. Daar racen de deelnemers, verspreid over een vijftal klassen, ruim twee weken. De rally begint op 31 december 2022 en eindigt op 15 januari 2023. Wie de finish in Dammam weet te behalen heeft veertien etappes verreden, goed voor een afstand van meer dan 5.000 kilometer. We gaven al aan dat er vijf klassen zijn: Auto's Motoren Trucks Quads Lichtgewicht buggy's Elke dag vertrekken de deelnemers voor een individuele beproeving, ieder op hun eigen aangewezen tijdstip, waarbij de uitslag van de dag ervoor bepalend is voor de startvolgorde. Het is een rally en dus draait alles om tijd. Je moet zo snel mogelijk bij de finishplaats zien te komen, maar niet elke route is geoorloofd. Je dient namelijk wel langs de aangewezen waypoints te komen, want mis je die, dan volgt onherroepelijk straftijd.

Navigeren is alles

Hard rijden is dus van groot belang, maar goed navigeren is zo mogelijk nog belangrijker. De auto- truck- en buggy-coureurs worden bijgestaan door een navigator, de motor en quad-rijders zijn daarvoor op hun zelf aangewezen. Alle coureurs ontvangen hetzelfde routeboek, waarbij de routes kleine afwijkingen kunnen vertonen tussen de klassen onderling. De Dakar Rally is een uitputtingsslag voor mens én machine, maar juist dat wordt door velen aangestipt als datgene wat de rally zo onweerstaanbaar maakt. De ene rijdt door woeste rotslandschappen, de andere dag door het mulle zand van de woestijnduinen. Als het materiaal de coureurs in de steek laat, zijn ze in eerste instantie op zichzelf aangewezen voor reparatiewerk, aangezien de servicetrucks pas veel alter over het parkoers gaan. Echter, de Dakar Rally is een sport vol met gentlemen drivers. De amateurs schieten elkaar bij pech en brokken onderling vaak te hulp en zo is ook kameraadschap een groot thema. Kameraden, maar boven alles tweelingbroers: Tim en Tom Coronel. Ze doen wederom samen mee aan de rally en met RacingNews365 zullen we natuurlijk speciale aandacht hebben voor hun verrichtingen, net zoals voor de absolute toppers. Denk bij de auto's aan de merken Audi, Toyota en Prodrive, bij de motoren aan KTM, Yamaha, Honda en Husqvarna. Goede kansen voor de vele Nederlanders zijn er bij de trucks. De topfavorieten van het Russische KAMAZ staat niet aan de start, evenals de Wit-Russische Maz-formatie. Dit natuurlijk vanwege de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

YkYXmNMwNvQ

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"