Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo werkt de nieuwe grote upgrade van Red Bull

Waren we op donderdag overdonderd door de Mercedes W13 met minimale sidepods, op zaterdag konden we niet enkel schouderophalend naar de nieuwe Red Bull RB18 kijken. Technisch RacingNews365-analist Paolo Filisetti neemt de auto onder de loep. Hij ontdekt meer dan je misschien op het eerste oog zou waarnemen.

Natuurlijk, de upgrade van Red Bull is niet zo radicaal als die van Mercedes, maar het is duidelijk dat het team uit Milton Keynes altijd al van plan was deze updates op de laatste dag van de wintertest te introduceren. Wat het meest opvalt is de toegenomen diepte van de undercut aan de voorkant van de sidepods, die bovendien verder naar achteren doorloopt dan voorheen. Het is mooi om te zien hoe de nieuwe sidepods aan de onderzijde naadloos overlopen in de vloer. Het laat voor wat betreft de airflow een hele duidelijke filisofie zien. De vloer zelf is ook nieuw met nieuwe uiteinden met onder andere twee uitsparingen en een krul in het midden om het effect van porpoising tegen te gaan en de vloer aan weerszijden 'af te sluiten'. Ook aan de bovenzijde is de sidepod wat afgeslankt, wat goed te zien is aan de 'O' van 'Oracle' die wat meer dan binnen gericht staat. Het versterkt het Coanda-effect, het effect dat ervanuit gaat dat wanneer een luchtstroom zich eenmaal hecht aan een oppervlak het naar achteren toe de contouren van het bodywork blijft volgen. Tekst gaat verder onder de foto.

Typische Newey-benadering

Ook aan de voorzijde zien we echter veranderingen. Het lepelvormige design direct onder het tipje van de neus is aangepakt en sowieso zijn de aanpassingen aan de auto enorm, ook al bracht de geüpdatete auto misschien niet bij iedereen direct een 'wow-gevoel' teweeg. Echter, daar zit hem juist ook de slimheid van Red Bull in. Het lijkt erop dat Adrian Newey nog maar deels het potentieel van de eenvoudig aan te passen RB18 heeft aangewend. Het is ook gewoon gevaarlijk om met een complete herziening van een bepaald concept te komen. De aerodynamica en de dynamiek van de auto moeten in harmonie met elkaar samenwerken, zonder dat het ene aspect het andere in de weg zit. Een stap-voor-stap-benadering maakt dat de balans van de auto niet van het ene op het andere moment radicaal en in negatieve zin verandert. Maar duidelijk is dat dat een kwestie van verschillende werkwijzen is. In mijn optiek zet Red Bull met de RB18 een auto op het asfalt die vanaf het begin van het seizoen een geducht wapen is waarmee men het tegen Mercedes op kan nemen. Het lijkt er daarbij op, en dat is Newey eigen, dat hij er een bescheiden benadering op na houdt om vervolgens door te pakken. Dat is precies het tegenovergestelde van wat Mercedes doet. Nu wordt het interessant om te zien welke filosofie zich gaat uitbetalen, al heb ik daar een best aardig idee van...

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'