Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Techniek F1

Zo werkt het veelbesproken illegale F1-trucje

Als donderslag bij heldere hemel kwam woensdagavond het bericht dat de FIA in Austin extra gaat controleren op een mogelijk illegaal trucje dat door één Formule 1-team zou worden gebruikt. Technisch expert van RacingNews365, Paolo Filisetti, legt uit waar het onderzoek precies over gaat.

Parc ferme
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In Austin heeft de FIA besloten om nauwkeurige controles uit te voeren op F1-bolides, aangezien er aanwijzingen zouden zijn dat een systeem is gebruikt dat het mogelijk zou maken om de rijhoogte van een specifieke auto te wijzigen in parc fermé. Zoals bekend is de technische reglementering op dit punt zeer strikt. Artikel 40.2 stelt: "De aerodynamische afstelling van de voorvleugel mag worden aangepast met bestaande onderdelen. Er mag geen onderdeel worden toegevoegd, verwijderd of vervangen." Terwijl artikel 40.9 het concept versterkt: "Een team mag geen enkel onderdeel van de auto wijzigen. Het moet duidelijk zijn dat wijzigingen niet kunnen worden aangebracht zonder het gebruik van gereedschap."

De kwestie zou vooral zijn ontstaan ná de Grand Prix van Singapore, waar er blijkbaar veelvuldig contact was tussen enkele teams en de technische afdeling van de FIA. Het ging over de mogelijkheid dat één team, wat niet genoemd wordt, een systeem op haar auto zou hebben geïnstalleerd dat het in staat stelt om de rijhoogte op het niveau van de T-Tray (bib red.) te variëren tussen de kwalificatie en de race. Dit zou een voordeel moeten opleveren doordat men de normale 'opoffering' voor óf de kwalificatie, óf de race niet hoeft te maken. Op deze manier kan een team zowel in de kwalificatie als de race sneller zijn én beter zijn qua bandenslijtage. Een probleem waar veel F1-teams in het 'ground effect'-tijdperk tegenaan lopen.

Een element dat op een bepaalde manier de mogelijke toepassing van het systeem nog meer verdacht maakt, is het gerucht dat de rijhoogte op T-tray-niveau rechtstreeks vanuit de cockpit zou worden beheerd. In de praktijk zou niet de coureur, maar een monteur tijdens routinematig werk rondom de auto tussen de kwalificatie en de race de aanpassing kunnen doen zonder de aandacht te trekken. Dit zou anders gemakkelijk worden ontdekt als het met extern gereedschap zou worden gedaan.

Bekijk hieronder de afbeelding met de T-tray aangegeven. Het onderzoek van de FIA draait om dit specifieke onderdeel.

Ook interessant:

De Grand Prix van de Verenigde Staten wordt cruciaal voor Max Verstappen en Red Bull, vooral wegens een langverwachte update. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50 aan Free Spins

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Voorzitter rijdersvakbond reageert op veelbesproken boordradio Verstappen