Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Yuki Tsunoda

Zo wil de worstelende Tsunoda zijn status als nieuwe Verstappen alsnog waar maken

Na een wervelend begin van zijn Formule 1-carrière stond Yuki Tsunoda al snel weer met beide benen op de grond, want hij stapelde plots fout op fout. In de tweede seizoenshelft moet het beter, maar dat weet hij zelf ook. Alleen zo kan hij Helmut Marko's verwachtingen waarmaken.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images
Iedereen was na afloop van de openingsrace van het Formule 1-seizoen onder de indruk van Yuki Tsunoda. De Red Bull-rookie uitkomend voor AlphaTauri reed flitsend naar de negende plaats in Bahrein en wist in het proces mooie inhaalacties uit te voeren op onder meer tweevoudig kampioen Fernando Alonso.

Het was een droom die uitkwam voor de jonge Japanner, die als klein mannetje aan de hand van zijn moeder de Spanjaard nog zag racen in Suzuka. Nu kon hij zich plots mengen met de grote jongens. Hoogmoed komt echter voor de val, want drie weken later was Yuki plots de schlemiel toen hij in Imola fout op fout stapelde.

Het jonge talent, protegé van Honda en later van Helmut Marko, die door de Red Bull-adviseur wel eens de nieuwe weggezet als de volgende Verstappen, besefte plots dat hij nu toch echt aan de bak moest, want het kwam niet vanzelf. In gesprek met onder meer RacingNews365 blikt hij terug op de eerste elf races van het jaar.

"De eerste acht races waren een rollercoaster", zo begint hij zijn verhaal. "De eerste race ging goed, de tweede race was vervolgens een ramp", zo doelt hij op de crash in Imola tijdens de kwalificatie en vervolgens de tegenvallende race vol fouten. "Het was heel inconsistent. Ook mijn rondes verschilden veel van elkaar. De ene ronde was heel goed, de ronde daarna faalde ik weer."

Na die wisselvallige periode, met nog een crash in Monaco en een in Azerbeidzjan, deed zich een betere periode aan. Na zijn gedwongen verhuizing van Milton Keynes naar Italië, om zo dichter bij zijn team te zijn, ging het langzaam maar zeker beter. Of in ieder geval, constanter.

"Het voelde alsof ik de situatie en de auto niet onder controle had", erkent Yuki. "Ik probeerde daarom consistenter te worden, qua rondes en qua resultaat. Zo wilde ik mijn vertrouwen opbouwen en het gaat ook steeds beter. De laatste races voor Hongarije had ik geen grote crashes en was mijn positie consistent, dus daar ben ik wel tevreden mee."

Artikel gaat verder onder de afbeelding

Maar in Hongarije ging het wederom mis in de vrije training. Toen stond hij daar plots met zijn neus in de muur. Hij snapt dat het beter moet als hij in 2022 zijn stoeltje bij AlphaTauri wil behouden, zo vertelt hij als we hem vragen naar zijn laatste raceweekend voor het ingaan van de Formule 1-zomerstop.

"Mijn crash in Hongarije was ook weer onnodig", zucht hij. "Het was helemaal mijn fout, dus ik moet me wat dat betreft echt verbeteren. Ik zou mezelf dan ook het cijfer vijf of een zes geven voor de eerste seizoenshelft. Zeker de laatste races ben ik iets consistenter dan in de eerste zeven races, maar het moet alsnog consistenter tijdens een raceweekend. Van de vrije training tot de kwalificatie en de race, zodat het team mij ook meer vertrouwd. Het moet gewoon consistenter in de tweede seizoenshelft", zo valt hij in herhaling.

Hoe hij dat wil bereiken, daar heeft Tsunoda wel een idee van. De Japanner moet een worden met zijn wagen, want momenteel heeft hij het nog te lastig met de balans, terwijl teamgenoot Pierre Gasly in vergelijking met Yuki tijdens een race al snel aan de horizon verdwijnt.

"Om het doel, consistenter worden, te bereiken moeten we de auto beter maken, ook voor mij, qua afstelling. Mijn eigen aanpak moet eveneens beter. Het gaat al beter, maar ik had niet verwacht om in Hongarije weer te spinnen en in de muur te belanden. Ik kan zo niet doorgaan in de toekomst. We moeten daar een oplossing voor vinden. Wat is de beste manier is om me beter te voelen in de auto, om een betere balans te hebben en mezelf in controle te houden?"

In de zomerstop kan hij alles even op een rijtje zetten, al mag hij twee weken lang niet in de fabriek komen. Dan maar de vakantie van zijn engineer verstoren. "Ik kan natuurlijk mijn engineer thuis bezoeken, dus ik zal hem geen rust gunnen", grapt hij desgevraagd. "Nee, ik geef hem wel wat rust, maar we gaan wel veel praten. Ik moet gewoon sterker in de tweede seizoenshelft. Op deze voet kunnen we niet verder gaan, van mijn kant in ieder geval", aldus de zelfbewuste Tsunoda.

Al met al weet Yuki dat het beter moet, maar als we de geluiden uit het Red Bull- en AlphaTauri-kamp moeten geloven, lijkt hij ook in 2022 zijn opwachting te mogen maken voor de Italiaanse renstal van teambaas Franz Tost. Hij houdt de Japanner voorlopig de hand boven het hoofd en ook Helmut Marko zal niet willen zien dat een van zijn pupillen na slechts een jaar in de koningsklasse van de autosport al op een zijspoor belandt.

Strijd Verstappen en Hamilton wordt in de laatste bocht van de laatste race beslist

De titelstrijd in 2021 wordt ongemeen spannend. Wordt het Max Verstappen of Lewis Hamilton? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk doen hun voorspellingen in de laatste RN365-podcast, die hieronder is te beluisteren.

6 reacties

    x