Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo wil Ferrari in 2021 het gat met Red Bull en Mercedes verkleinen

Na een dramatische seizoensstart heeft Ferrari de afgelopen races eindelijk vooruitgang geboekt. Zo pakte Sebastian Vettel zelfs een podiumplaats tijdens de Grand Prix van Turkije. De Scuderia hoopt vanuit Maranello de vooruitgang van de SF1000-bolide door te zetten, om zodoende in 2021 het derde team op de grid te worden. RacingNews365 ging op onderzoek uit om te zien wat de Italianen aan hun wagen zullen veranderen.

Veel coureurs hebben de hoop op grote verbeteringen van hun wagen op 2022 gevestigd. In 2021 mag er namelijk niet veel aan de bolides veranderd worden. Toch zijn er enkele zogeheten tokens die de teams mogen inzetten, waardoor men specifieke delen van de 2021-wagen kan verbeteren. Zo heeft Ferrari ervoor gekozen om de tokens in te zetten om de versnellingsbak en de ophanging van de Ferrari-bolide te verbeteren. Daarnaast is de Scuderia keihard aan het werk om meer pk's uit de veel besproken power-unit van het team te halen. Versnellingsbak De teams kunnen maar twee tokens inzetten, waardoor men de wagen van 2020 op slechts twee cruciale punten mag verbeteren. Ferrari heeft ervoor gekozen om de eerste token in te zetten om de versnellingsbak te verbeteren. Het befaamde team uit Maranello zag dit jaar namelijk dat vooral de betrouwbaarheid van de versnellingsbak te wensen overliet. In 2021 is het van belang dat de versnellingsbak betrouwbaarder wordt en zodoende ook aansluit op de krachtigere motor die men op dit moment aan het ontwikkelen is in Italië. Power-unit Sinds eind 2019 wordt Ferrari automatisch gelinkt aan haar motor. Er werd een geheim akkoord gesloten met de FIA, waarna de resultaten van de Scuderia plots inzakten. Teambaas Mattia Binotto maakte dan ook al aan het begin van het huidige seizoen bekend dat Ferrari er alles aan zal doen om het gat met de concurrentie zo snel mogelijk te dichten. Op dit moment zou de achterstand van de Ferrari-motor op de Mercedes-motor zo'n 40 à 50 pk bedragen, een levensgroot verschil De verwachting van de Italianen is dan ook niet dat ze het gat met Mercedes in een jaar tijd zullen goedmaken. Ophanging De verbetering van de motor mag worden uitgevoerd zonder er een token voor in te hoeven zetten. Alle motorleveranciers mogen immers een nieuwe specificatie motor introduceren aan het begin van het seizoen. Daarmee houdt de Scuderia nog één token over en die heeft men ingezet om de ophanging van de SF1000-bolide onder handen te nemen. De verandering aan de ophanging moet ervoor zorgen dat de Ferrari-wagen van 2021 meer grip zal hebben en dat de banden minder snel zullen slijten, iets waar beide coureurs de afgelopen maanden regelmatig over klaagden. Ook lukte het vaak niet om de banden in het juiste werkvenster te krijgen. Deze drie punten moeten ervoor zorgen dat Ferrari volgend jaar competitiever zal zijn. Toch verwacht men in Italië niet dat men in staat zal zijn om in 2021 de strijd aan te gaan met Red Bull en Mercedes. In Maranello heeft men het plan uitgestippeld om in 2021 het derde team op de grid te zijn. Een jaar later hoopt men met een compleet nieuwe bolide opnieuw mee te kunnen strijden om de wereldtitel. Ook andere F1-teams zullen in 2022 echter met een compleet nieuwe wagen op de grid verschijnen. Door de nieuwe regelgeving worden de teams in 2022 namelijk gedwongen om een andere wagen te ontwerpen. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"