Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo wil Ferrari in 2021 sportieve revanche nemen

Het F1-seizoen 2020 is dramatisch voor Ferrari. Vorig seizoen eindigde de iconische renstal nog als tweede in het WK, momenteel bezet het slechts de zesde positie en uitzicht op een betere klassering is er nauwelijks.

Het seizoen 2020 is verloren voor Ferrari en het team zet vol in op de ontwikkeling van de auto met het oog op 2021. Doordat de wagens van volgend seizoen nagenoeg gelijk zijn aan die van dit jaar mogen de engineers en designers naar hartelust nieuwe zaken toepassen op de auto. Te meer omdat aan het einde van het seizoen de ontwikkeling grotendeels bevroren wordt. Kortom, iedere tiende die nu gewonnen kan worden is een bonus. Voor volgend seizoen hebben de Formule 1 twee ontwikkelingstokens beschikbaar. Deze kunnen ze inzetten om specifieke zaken aan de auto te wijzigen, bijvoorbeeld het chassis, de achterwielophanging of de achtervleugel. Ferrari gebruikt beide tokens voor de achterzijde van de auto. Ferrari verwacht dat de meeste tijdwinst te behalen is door het verbeteren van de achterkant van de wagen. "Daarom hebben we besloten om onze twee tokens hiervoor in te zetten", verklaart Enrico Cardile Head of Performance Development, die aangeeft dat de Scuderia beter nu zoveel mogelijk vooruitgang kan boeken. "Volgend jaar mogen niet alle basisonderdelen van de auto aangepast worden." Bovendien mag er volgend jaar ook minder tijd worden doorgebracht in de windtunnel. "Het is essentieel dat we weten dat de concepten waar we nu aan werken de juiste zijn, om geen tijd te verliezen in 2021. Vanaf volgend jaar zal het aantal beschikbare uren omgekeerd evenredig zijn met de positie van een team in het constructeurskampioenschap van het voorgaande jaar", legt Cardile uit. "Hoe hoger je staat, hoe minder tijd je krijgt. Het verschil zal niet groot zijn, maar in de Formule 1 is elke minuut van het testen, of het nu op de baan is, op de testbank of in de windtunnel, kostbaar." Zo hoopt Ferrari uiteindelijk uit het dal te klimmen waarin het zich bevindt. "Als we kijken naar het klassement, dan doet het ons pijn dat we op de zesde plaats staan. We zijn ons er terdege van bewust dat het niet een positie is die Ferrari waardig is." Behoudt Albon zijn Red Bull-stoeltje? Dit en nog veel meer andere onderwerpen worden uitvoerig besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken ook vooruit op de Grand Prix van Portugal.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal