Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Zo wil McLaren Red Bull verder op achterstand zetten

McLaren heeft een gloednieuw updatepakket meegenomen naar de Grand Prix van Nederland. Maar wat is er allemaal veranderd? Technisch analist van RacingNews365, Paolo Filisetti, duikt in de updates.

Norris FP2 Zandvoort
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

McLaren heeft voor de Grand Prix van Nederland een groot updatepakket geïntroduceerd, nadat er in Miami al een eerste op de auto was gezet. Het team achterhaalde vanaf de race in de Verenigde Staten Red Bull en wist het team van Verstappen qua snelheid ook voorbij te steken. 

De mensen van de aerodynamica-afdeling van het team uit Woking hebben nu een opmerkelijke prestatie geleverd. Ze hebben alle middelen die ze tot hun beschikking hadden geoptimaliseerd, qua uren in de windtunnel en de CFD-simulaties. Daarbij is praktisch elk gebied van de auto geanalyseerd, van de voorkant tot de achterkant.

Wat heel interessant is om te zien, zijn de wijzigingen aan de externe elementen van de ophanging, zowel aan de voor- als achterkant. Ze worden gekenmerkt door een ander profiel, ook bij de remkanalen, waarbij de luchtstroom die dit gebied passeert effectief wordt geleid, waardoor de aerodynamische efficiëntie toeneemt.

Tekst loopt verder onder de foto's, waar de updates uit Miami en Oostenrijk worden getoond.

Configuratie MCL38

Niet alleen de ophangingen zijn aangepakt, ook de vloer wordt nu gekenmerkt door een andere zijrand. Bovendien maakt de achtervleugel met een hoger draagvermogen zijn entree in Zandvoort. Die verschilt van de achtervleugel in Monaco en Hongarije. Niet alleen door het bovenste gedeelte, maar ook in de profilering van de beam wing, om de afzuiging van de lagere luchtstroom uit de diffuser te vergemakkelijken.

Dit zijn nieuwe kenmerken die in feite de configuratie vertegenwoordigen die de MCL38 zal karakteriseren in het tweede deel van het seizoen. Daarbij moet natuurlijk rekening worden gehouden met de veranderingen van de circuits qua downforce. Dat begint al met de race van komend weekend op Monza, waar de aerodynamische setup duidelijk zal zijn van minimale downforce en verminderde luchtweerstand.

Beide coureurs hebben geprofiteerd van de ontwikkeling door verschillende tests uit te voeren. Ze hebben vooral op het gebied van het visualiseren van de luchtstroom veel getest, door flow viz te gebruiken op de elementen van de achterwielophanging en de vleugel. Tijdens de eerste run in de tweede vrije training werden aan de voorkant van de auto aero rakes gebuikt met diverse sensoren om de lokale druk van de luchtstroom voor de sidepods te analyseren. 

Ook interessant:

Scoort Feyenoord donderdag 19 september tegen Bayer Leverkusen? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
F1 Werking McLaren-achtervleugel onthuld