Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Zo wist Red Bull een herhaling van de 2022-teleurstelling te voorkomen in Brazilië

Vorig jaar had Red Bull het lastig tijdens de Grand Prix van Brazilië, maar nu verliep alles naar wens. Max Verstappen wist de sprint- en de hoofdrace te winnen en kende zo een perfect weekend. Paul Monaghan, chief engineering bij Red Bull, legt uit waar de sleutel voor het succes lag.

Verstappen Russell Norris Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Wat voor verschil een jaar kan maken. In 2022 draaide de Grand Prix van Brazilië, ook door een relletje rond teamorders, nog uit op een deceptie voor Max Verstappen en Sergio Perez. Nu was de Red Bull ontzettend snel. Verstappen pakte poleposition en schreef de sprint- en hoofdrace op zijn naam, terwijl zijn Mexicaanse teamgenoot na een felle strijd met Fernando Alonso maar net het podium misliep. Wat het geheim is? Paul Monaghan legt uit.

"Je zou naar foto's moeten kijken om de verschillen tussen de auto van nu en vorig jaar te zien", begint Monaghan zijn verhaal tegenover onder meer RacingNews365. "Het is allereerst interessant om te zien dat de teams verschillende set-ups gebruikten. Onze veranderingen zaten hem vooral in het gebruik van de banden en gek genoeg zijn die niet heel groot. Het is niet zo dat we compleet opnieuw zijn begonnen na vorig jaar. Wel is het vanuit een technisch oogpunt fijn om te zien dat onze conclusies uit 2022 juist bleken te zijn. Onze sprintrace ging bijvoorbeeld al veel beter dan vorig jaar."

Monaghan relativeert de snelheid van McLaren en looft Verstappen

Lando Norris maakte het Verstappen in de beide races toch nog vrij lastig. De Brit finishte bijvoorbeeld vier seconden achter de wereldkampioen tijdens de sprintrace, maar volgens Monaghan ging Verstappen niet voluit. "Max reed in de beginfase een conservatieve sprintrace en dat zorgde ervoor dat Lando redelijk in de buurt kon blijven. Max is echter een koning in het managen van de banden, waardoor ik tot de conclusie kom dat hij in die fase net genoeg deed om Lando achter zich te houden."

Red Bull kreeg in 2022 een straf voor het overschrijden van de budgetlimiet. Die is inmiddels verlopen, al stelt Monaghan wel dat het team onder beperkingen moet blijven werken. "We krijgen nog steeds de minste uren in de windtunnel door onze wereldtitel bij de constructeurs. Dat, in combinatie met de straf, dwong ons om opnieuw te kijken naar de efficiëntie van de tests in de windtunnel en de computersimulaties. Wel blijven we volgend jaar normaal gesproken voortborduren op het huidige concept van de auto."

Ook interessant:

In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is

Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.

Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Wedstrijdleider F1 stapt per direct op