Sebastian Vettel kende afgelopen seizoen een verschrikkelijk jaar. Hij werd om de oren gereden door Charles Leclerc, moest het doen met een significant langzamere Ferrari, stond slechts eenmaal op het podium en won geen enkele race. Zijn 53ste en laatste overwinning scoorde hij het jaar ervoor in Singapore. Vettel had destijds net een rotweekend achter de rug op Monza waar hij teamgenoot Leclerc pole zag pakken in Ferrari-land. In de race verging het hem niet veel beter: hij spinde in de zesde ronde en in een poging zo snel mogelijk weer verder te rijden botste hij tegen de auto van zijn huidige teamgenoot Lance Stroll op met vleugelschade als gevolg. Uiteindelijk finishte hij op plek dertien met een ronde achterstand op winnaar Leclerc. In Singapore was alles ander. Vettel pakte een prima tweede plek in FP1 en eindigde als derde in FP2. In de kwalificatie was teamgenoot Leclerc wederom te snel voor de Duitser en moest hij zich met plek drie tevreden stellen; voor Max Verstappen, maar achter Lewis Hamilton. Maar het stratencircuit is niet voor niets een van de lievelingsbanen van Vettel. Hij weet er altijd iets extra's te vinden en won de Grand Prix voor 2019 liefst vier keer. De start bracht geen verandering in de volgorde: Leclerc, Hamilton, Vettel. Vettel besloot echter als eerste naar binnen te gaan en pakte Leclerc met een undercut, zij het nipt. Die vroege stop leverde de Ferrari's cruciale track position op. Hamilton wist beide coureurs niet meer in te halen en ook Verstappen eindigde voor de Brit. Vettel mocht zo voor de laatste keer in zijn loopbaan (tot nu toe) de hoogste trede van het podium betreden. Kan hij dit kunstje bij Aston Martin herhalen?
Meest gelezen