Na de vrijdag op Silverstone gaf niemand een stuiver voor Max Verstappen en Red Bull. Oké, de longruns zagen er misschien veelbelovend uit, maar op de softs kwam de Nederlander maar liefst een halve seconde tekort. Het leidde ertoe dat Verstappen voor de kwalificatie zijn eigen team tegensprak. Leuk, een sterke longrun, maar het gevoel in de auto was gewoon niet goed. Een sterk resultaat leek dan ook onmogelijk.
Een paar uur na dat interview bij Viaplay greep Verstappen op zeer knappe wijze poleposition. De 27-jarige wereldkampioen perste er op het moment suprême een perfect rondje uit en zag zijn naaste concurrenten de fout ingaan. Lando Norris, Oscar Piastri en Lewis Hamilton kenden allemaal geen optimale chicane richting start/finish en konden poleposition vergeten. Verstappen flikte 't toch weer.
De sleutel tot het succes op de zaterdag? Een cruciale setup-wijziging van Red Bull. Het team besloot om Verstappen met minder downforce op pad te sturen, in de hoop dat de kracht van de RB21 tot uiting zou komen. Die missie slaagde, waardoor Red Bull wéér liet zien hoe goed stappen kunnen zetten gedurende een Grand Prix-weekend.
Uit de data blijkt dat de keuze van Verstappen en Red Bull perfect uitpakte. In de vrije trainingen stond Verstappen in haast geen enkel statistiekje bovenaan, maar nog geen 24 uur later is het blauwe lijntje veelvuldig te zien. Qua track dominance maakt Verstappen het verschil op de snelle stukken, mede door zijn hogere topsnelheid (maximaal 324 kilometer per uur). Alleen in de langzame bochten is de McLaren duidelijk sneller. Verstappen ging bijvoorbeeld ook met meer dan 300 kilometer per uur door Copse Corner.
Een opvallend detail is bocht 15, toch geen langzame bocht. Verstappen gaat daar met veel minder snelheid doorheen dan de McLarens, om wel met min of meer dezelfde 'topsnelheid' bij de chicane te arriveren. De viervoudig wereldkampioen verloor daar naar eigen zeggen wat tijd, omdat hij weinig risico's nam. Het verschil was al gemaakt in de eerste en tweede sector.
En zo zorgden Verstappen en Red Bull weer voor een daverende sensatie. De keuze voor de afstelling moet overigens ook gaan helpen in race, áls het maar droog blijft. Voor McLaren zal het een stuk lastiger zijn om Verstappen te passeren wegens zijn topsnelheid. Natuurlijk blijft de bandenslijtage een groot vraagteken, maar in principe zouden Verstappen en Red Bull dat binnen de perken moeten kunnen houden door de lagere temperaturen. Regen is wel uit den boze, want dan kan minder downforce ook een achilleshiel worden. Eén ding blijft in ieder geval zeker: we kunnen naar een nieuw gevecht tussen Verstappen en McLaren uitkijken! En reken maar dat Verstappen de zege wil pakken.
Bekijk hieronder de data van de kwalificatie!
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Groot-Brittannië, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!