Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Zorgen binnen de F1: kunnen teams als Red Bull profiteren van hun zusterteams?

In 2022 wordt het budgetplafond verlaagd naar 140 miljoen dollar. De Formule 1-teams hebben hierdoor beschikking over een beperkt budget om hun bolide te ontwikkelen. Dit wordt goed in de gaten gehouden door de FIA, maar bij sommige teams zijn er zorgen dat teams als Red Bull kunnen profiteren van hun zusterteam.

Verstappen Tsunoda Austria
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het budgetplafond moet ervoor zorgen dat de Formule 1-teams niet onbeperkt met geld kunnen smijten om zo de beste auto van de grid te bouwen. Zo worden de teams wat meer naar elkaar toe getrokken en kunnen topteams als Mercedes en Red Bull geen enorm voordeel behalen door tientallen miljoenen meer te begroten. Toch zijn er zorgen over een mogelijk voordeel voor teams met een dochter- of zusterteam.

James Key, technisch directeur bij McLaren, legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit dat 'A-B teams' goed in de gaten moeten worden gehouden. Samenwerkingsverbanden zoals bij Red Bull en AlphaTauri kunnen namelijk een groot voordeel opleveren. Key verwacht dat er met de nieuwe reglementen en het budgetplafond teams zijn die een loophole vinden in de reglementen. "Die zorgen zijn er altijd, want je weet nooit wat iemand kan ontdekken. Natuurlijk komt het bij nieuwe reglementen voor dat je de regels een beetje kan buigen."

"Dat is onvermijdelijk, want iedereen wil voor de beste uitkomst gaan. Er zijn altijd zorgen dat er een klein loophole is dat je gemist hebt, maar ik denk dat de FIA heel erg open en actief is geweest bij dit onderwerp. Er zijn echter nog meer zorgen hiernaast, bijvoorbeeld de zogenaamde A-B teams, hoe kunnen ze hiervan profiteren?"

Budgetplafond lastig te controleren

Key hoopt dat er streng wordt gekeken naar renstallen die een soort samenwerkingsverband hebben met een ander Formule 1-team. "Het is erg lastig om te controleren. Dat is een van de dingen wat erg goed in de gaten gehouden moet worden binnen het budgetplafond, want anders kan hiervan geprofiteerd worden omdat het zo lastig te handhaven is."

"Ik wil de suggestie niet wekken dat er iets aan de hand is wat ongepast is, maar je kan al wel zien dat het erg moeilijk is om te controleren. Het is complexer dan alleen het checken van het financiële plaatje om er zeker van te zijn dat iedereen zich aan het budgetplafond houdt. Hoe ga je daar mee om? Hoe ga je om met de vrijheid van onderdelen die men uit mag wisselen?"

De McLaren-technicus suggereert dat A-B teams de regels op een andere manier kunnen interpreteren, wat zorgt voor een aanzienlijk voordeel. "Weet je, we moeten hier erg voorzichtig mee zijn, maar er zijn gesprekken gaande hierover."

Ook interessant:

Wat verdient Max Verstappen?

Hoeveel miljoenen euro's nemen Verstappen en Hamilton mee naar huis? Bekijk hieronder de video met het overzicht van F1-salarissen.

Meer van dat soort mooie Formule 1-video's? Abonneer je dan op ons kanaal.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona