Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix China 2024

Zorgen van coureurs terecht? Aanpassingen aan circuit in China onder de loep

De staat van het circuit is donderdag hét onderwerp van gesprek in China. De organisatie heeft een soort beschermlaag aangebracht op het asfalt, waardoor de coureurs erg twijfelen over de gripniveaus. Wat is er precies veranderd aan het asfalt in Shanghai?

XPB 1271130 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het Shanghai International Circuit is de afgelopen vijf jaar amper gebruikt. De Chinese F1-organisatie moest dan ook flink aan de bak om het circuit gereed te krijgen voor de terugkeer van de Formule 1. Bij aankomst in Shanghai vielen er een aantal zaken meteen op. De hobbels op het circuit zijn weggehaald en de baan is volledig strak getrokken. Verder leek er een soort verf over de baan te zijn gehaald, waardoor er meteen gevreesd werd voor een nog verder verlies van de, toch al niet in grote getale aanwezige, grip.

De coureurs uitte op donderdag dan ook hun zorgen over de staat van het circuit. Zo waren beide McLaren-coureurs verrast over de 'verf' die te zien was op de baan. Lando Norris gaf aan dit nog nooit eerder te hebben gezien en Oscar Piastri vergeleek het met een 'baan voor remote control cars'.

RacingNews365 heeft meerdere betrokkenen om uitleg gevraagd en kan verklaren hoe deze veranderingen tot stand zijn gekomen. Ook kunnen we melden wat er veranderd is aan het circuit en hoe deze veranderingen invloed kunnen hebben op het verloop van het weekend.

Gebruikelijke oplossing

De Chinese organisatie heeft een aantal jaar geleden een soort beschermlaag over het asfalt getrokken. Experts twijfelen overigens of dit veel verschil heeft gemaakt, maar dat terzijde. Deze beschermlaag is, bij het verwijderen van de hobbels, ook verwijderd.

Dit zorgde ervoor dat het leek alsof er twee verschillende soorten asfalt op het circuit lagen, waarna de keuze is gemaakt om een nieuwe beschermlaag van bitumen over de baan te trekken. Bitumen is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen die voorkomen in ruwe aardolie en wordt in Nederland vaak gebruikt als dakbedekking. Het bedekken van het circuit met dergelijke stoffen is iets wat vaker gebeurd in China en ook in de Verenigde Staten. Voor Europeanen is het een vrij ongebruikelijk fenomeen.

De verwachting is dat zodra de auto's naar buiten gaan, deze laag geleidelijk wegslijt en de grip geleidelijk toe zal nemen. Wanneer het gaat regenen, is het wel mogelijk dat de beschermlaag als een soort ijsbaan gaat fungeren en dus is de vrees voor een herhaling van de GP van Turkije van 2020 gegrond. Het lijkt voorlopig droog te blijven tijdens de vrije training en dus lijken de teams en de Chinese organisatie goed weg te komen.

Ook interessant:

De GP van China staat voor de deur en dat is al even geleden! Wat kunnen de coureurs verwachten en wat mogen we verwachten van Verstappen? Hij is immers geen voorstander van de sprintopzet, zeker in China niet.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"