Carlos Sainz is momenteel de grootste brokkenpiloot in de Formule 1. Ten minste, hij heeft ongeveer de grootste rekening in 2020 als het aankomt op schade na een crash of een touché. De Spanjaard crashte twee keer hard, op Mugello tijdens de megacrash na de herstart en in Rusland, nadat hij een stomme inschattingsfout maakte toen hij in bocht twee het hazenpad zocht.
Het prijskaartje van zijn avonturen? Ruim 2 miljoen dollar, een bedrag dat alleen Antonio Giovinazzi en Lance Stroll (zo goed als) weten aan te tikken. Giovinazzi was eveneens betrokken bij de crash op Mugello en crashte ook in België hard na een persoonlijke fout. Stroll schreef zijn bolide op Mugello in zijn geheel af, nadat hij een klapband kreeg en hard in de muur terecht kwam en zijn auto in brand vloog.
De Canadees voert daardoor de lijst aan als het aankomt op individuele gevallen. Zijn individuele crash was het meest kostbaar en kwam neer op ongeveer 1,6 miljoen dollar, zo berekende een gebruiker op het forum Reddit, die per raceweekend bijhoudt welke coureur welke schade bij elkaar rijdt. Hier rekent hij overigens niet de schade bij aan motoren.
Max Verstappen reed ongeveer 880.000 dollar schade bij elkaar. Het gaat om twee beschadigde voorvleugels in Oostenrijk (170.000 dollar per stuk) en nog een voorvleugel en voorwielophanging bij zijn crash op weg naar de grid in Hongarije (295.000 dollar in totaal). Daarmee staat hij op plek negen in het 'klassement'. Onderaan vinden we Lando Norris en de beide Mercedes-coureur terug. Alle drie finishten zij elke race dit seizoen en beschadigden ze slechts één keer een voorvleugel.
De collectieve crash met de hoogste schade was logischerwijs die op Mugello, waar bij de herstart meerdere coureurs op elkaar inreden. Daar ging ongeveer vijf miljoen dollar verloren in luttele seconden tijd. In totaal werd er op Mugello voor zo'n 6,6 miljoen dollar aan schade gereden, het meeste van alle tien raceweekenden. Het totaalplaatje in 2020 aan schade? Die wordt op ongeveer 19 miljoen dollar geschat. Pfoe, en daar is eventuele schade aan motoren nog niet bij gerekend.
Bij de teams staat Mercedes dan ook helemaal onderaan en moest het nauwelijks onderdelen vervangen. AlphaTauri en Red Bull nemen de twee voorlaatste plaatsen in. Alfa Romeo, McLaren en Racing Point staan bovenaan in het klassement met de hoogste geschatte schade in 2020. Check de tussenstand na tien races hieronder.
'Duurste' coureur na GP Rusland
Coureur | Team | Geschatte schade in 2020 ($) |
---|---|---|
Sainz | McLaren | 2.294.000 |
Giovinazzi | Alfa Romeo | 2.252.000 |
Stroll | Racing Point | 1.975.000 |
Magnussen | Haas | 1.783.000 |
Latifi | Williams | 1.583.000 |
Leclerc | Ferrari | 1.464.000 |
Ricciardo | Renault | 1.249.000 |
Kvyat | AlphaTauri | 991.000 |
Verstappen | Red Bull | 880.000 |
Vettel | Ferrari | 664.000 |
Albon | Red Bull | 639.000 |
Russell | Williams | 517.000 |
Raikkonen | Alfa Romeo | 508.000 |
Ocon | Renault | 422.000 |
Grosjean | Haas | 418.000 |
Perez | Racing Point | 415.000 |
Gasly | AlphaTauri | 413.000 |
Bottas | Mercedes | 170.000 |
Hamilton | Mercedes | 170.000 |
Norris | McLaren | 170.000 |
Teams met de 'duurste' coureurs na GP Rusland
Team | Geschatte schade ($) |
---|---|
Alfa Romeo | 2.760.000 |
McLaren | 2.464.000 |
Racing Point | 2.390.000 |
Haas | 2.201.000 |
Ferrari | 2.128.000 |
Williams | 2.100.000 |
Renault | 1.671.000 |
Red Bull | 1.519.000 |
AlphaTauri | 1.404.000 |
Mercedes | 340.000 |
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!