Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Zoveel PK leveren de F1-motoren van de diverse fabrikanten'

De Grand Prix van Italië op het super snelle circuit van Monza was een mooie graadmeter voor de motorleveranciers om de prestaties te vergelijken. Bijna tachtig procent van een rondje Monza is vol gas en motorvermogen is er zeer belangrijk. Maar wat zijn nu de krachtsverhoudingen tussen de diverse motoren?

Ferrari heeft tijdens de kwalificaties een 'magische' powerboost die het team menig pole-position opleverde dit seizoen. Tijdens de races is het gat met concurrent Mercedes zeer klein. Volgen Auto Motor und Sport, dat informatie van een motorleverancier heeft ontvangen, komt Mercedes slechts 10 PK tekort tijdens de races. De verbrandingsmotor van Ferrari zou 790 PK leveren, tegenover 780 voor de V6 van Mercedes.

Achter de twee titelkandidaten is nog een aanzienlijk gat richting Renault en Honda. Max Verstappen liet op Monza al ontvallen dat de Spec-C een stapje vooruit is, maar kwam anderhalve seconde per ronde tekort tijdens de kwalificatie. De Renault-motor zou slechts 730 PK leveren en beschikt over een minder krachtige partymodus. De Spec-B die nog door Renault en McLaren werd gebruikt zou 710 PK uit het blok persen. Honda daarentegen verraste op Monza en kon prima meekomen. De Japanse motorleverancier zet stappen, zowel op gebied van vermogen als betrouwbaarheid. Momenteel levert de motor die achterin de Toro Rosso ligt 715 PK, maar bij de GP van Amerika komt er een upgrade, de Spec-3, die goed moet zijn voor 750 PK. Los van de verbrandingsmotor spelen ook de hybride delen, de MGU-K en MGU-H een belangrijke rol. Conform het reglement mag een MGU-K maximaal 120 KW (163 PK) leveren.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi