Pierre Gasly deed er alles aan om het tot de Formule 1 te schoppen. De Fransman werkte in zijn jonge jaren rond de klok om het onmogelijke te doen: de koningsklasse te bereiken. In zijn jeugd hoorde hij veel mensen zeggen dat het hem nooit zou lukken, waardoor hij des te harder ging werken. In 2017 lukte hem het ook daadwerkelijk, toen hij als Red Bull-junior zijn debuut mocht maken bij Toro Rosso. Anderhalf jaar later, in 2019, volgde hij Daniel Ricciardo op bij het grote Red Bull. Eindelijk mocht hij strijden om Formule 1-overwinningen, zo dacht hij. In een column op The Players Tribune deelt hij geheel eerlijk zijn gedachten over die tijd waarin het compleet misging, en gaat hij ook dieper in op het verlies van boezemvriend Anthoine Hubert. "Ik startte het 2019-seizoen met Red Bull. Ik had de Formule 1 bereikt in 2017 bij Toro Rosso, maar bij Red Bull kreeg ik mijn eerste kans om voor een topteam te rijden en iedereen te bewijzen wat ik kon doen in een van de beste wagens van de wereld. Als me dat lukte, dan kon ik op een manier een boodschap sturen naar iedereen die vroeger aan mij en mijn beste vriend Anthoine had getwijfeld. Zijn succes betekende veel voor mij, en ik wist dat het andersom ook zo was." "Na een heel goed jaar bij Toro Rosso in 2018 werd ik gebeld door Helmut. Hij liet me weten dat hij me bij Red Bull wilde hebben. Ze hadden zoveel titels gewonnen en Sebastian Vettel was voor mij als kind zo'n grote inspiratie - ik wist dat ik ooit op een dag net als hem daar wilde rijden. Het was dus een droom die uitkwam en ik was echt excited . Ik zou graag willen zeggen dat het uiteindelijk zo ging bij Red Bull als ik hoopte - als ik wilde, maar zo ging het niet. Zo ging het niet..." Bij Red Bull kende Gasly namelijk een dramatisch jaar. Al heel snel ging het mis en keerde men zich bij de Oostenrijkse renstal tegen hem, zo herinnert hij zich. "Vanaf het moment dat ik mijn eerste fout maakte, voelde ik dat men zich langzaam maar zeker tegen mij begon te keren. Ik crashte tijdens de wintertest en vanaf dat moment kwam het seizoen voor mij niet echt op gang." Volgens Pierre hielpen de media ook niet bepaald mee. "Na twee lastige eerste races vrat de media me gewoon helemaal op. Alles wat ik zei werd zo gedraaid dat het een excuus leek voor mijn vorm en niemand nam het voor me op. De auto was niet perfect, maar ik deed mijn uiterste best om elke week te verbeteren, te leren, maar... dit is wat ik er over zal zeggen: het was een lastige tijd voor mij bij Red Bull, omdat het voelde alsof ik niet gesteund werd en niet op dezelfde manier behandeld werd zoals anderen. Dat is voor mij iets dat ik gewoon niet kan accepteren", zo luidt zijn betoog. Het was gedoemd om te mislukken, oordeelt hij achteraf. "Ik werkte me helemaal kapot, dag in, dag uit, om betere resultaten te kunnen halen voor het team, maar ik kreeg niet de hulp die ik nodig had om succesvol te zijn. Ik probeerde met oplossingen te komen, maar mijn stem werd niet gehoord of het duurde weken voordat ik veranderingen zag. Voor welke reden dan ook zou ik nooit passen in dat stoeltje - het ging gewoon niet werken." Gasly houdt er niet van om op deze manier naar buiten te komen, zegt hij, maar toch wilde hij zijn verhaal kwijt. "Ik ben niet het type dat in de media begint, want ik ben Red Bull enorm dankbaar voor de kans en voor alles wat ze in en voor mijn carrière hebben gedaan. Dat ben ik echt, maar ik heb ook het recht om de waarheid te vertellen." "Dat was het. Dat was de waarheid", aldus de jonge coureur. Toen hij in de zomer Marko aan de telefoon kreeg, werd hij terugverwezen naar Toro Rosso. Verschrikkelijk, was het. "Zo gaat het nou eenmaal. Dat is Formule 1. Ik was verdrietig, daar kan ik niet over liegen. Ik was er kapot van. Ik wilde wereldkampioen worden. Wie weet wanneer ik weer in zo'n goede auto zal kunnen rijden? Het is heel, heel lastig om in deze sport een stap terug te moeten doen." "Toen ik dagen later een sms'je kreeg van Anthoine, waarin hij zei dat ik 'hun ongelijk moest bewijzen'. Dat ik 'ging laten zien dat ik een stoeltje verdiende in een topteam', toen sloeg mijn verdriet om in toewijding, in passie. Ik wist dat er dat jaar nog negen races waren, negen races om te laten zien dat ze een fout hadden gemaakt. Negen races om hun ongelijk te bewijzen." En dat deed Gasly ook. De rest is geschiedenis. Hij doet het al anderhalf jaar geweldig en won vorig seizoen in Monza zelfs zijn eerste race. Wat een verhaal.
Meest gelezen