Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Fernando Alonso

Zwaar gefrustreerde 'kamikazepiloot' Alonso hekelt Alpine-problemen

Fernando Alonso startte tijdens de Grand Prix van Canada voor het eerst sinds 3619 dagen vanaf de eerste startrij. Het hele weekend leek de Spanjaard mee te kunnen vechten voor een podium, maar motorproblemen van zijn Alpine gooiden roet in het eten, wat resulteerde in frustratie en bijzondere tactieken.

Alonso Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Wat leek op een veelbelovende Grand Prix van Canada voor Fernando Alonso, waarin hij startte vanaf P2 en kon vechten voor zijn eerste podium van het seizoen, eindigde vol frustratie. Het gevecht voor P3 leek te gaan tussen Lewis Hamilton en de Spanjaard, maar vanaf ronde 20 kampte de Alpine-bolide van Alonso met motorproblemen.

"Aan het begin van de race voelde ik dat ik sneller was dan Hamilton. We hadden alleen niet de snelheid van Verstappen en Sainz, maar het ging goed om Hamilton en Mercedes te controleren en we konden vechten voor P3 of P4."

"We verloren vermogen zodra we de bocht uitkwamen, dus we probeerden het te repareren, maar het werkte niet. Het was gewoon overleven, proberen om DRS te krijgen en kamikaze-achtig rijden in de bochten op weg naar het detectiepunt, omdat de DRS mijn enige redmiddel was op de rechte stukken."

Door de DRS die hij steeds pakte op teamgenoot Esteban Ocon, lukte het hem om Valtteri Bottas achter zich te houden. Het verschil was uiteindelijk maar drie tienden tussen hem en de Fin bij de finishlijn.

De frustratie lag hoog

Hoewel Alonso het gehele weekend sneller was dan teamgenoot Ocon, droeg het team hem op om achter de Fransman te blijven rijden en geen inhaalacties te proberen, mede om gebruik te kunnen blijven maken van die DRS. Het resultaat was een gefrustreerde Spanjaard.

"Ik kon er toch niet aan voorbij, maar het was erg gefrustreerd omdat mijn auto enorm snel was gedurende het weekend. Ik kwam ongeveer een seconde te kort op de rechte stukken en ondanks dat was ik sneller in de race. Het was ongelofelijk om als zevende te finishen", aldus Fernando direct na de race .

Het ging echter nog van kwaad tot erger. De Spanjaard kreeg na de race een tijdstraf van vijf seconden doordat hij in de laatste ronde al slingerend zijn zevende positie verdedigde ten opzichte van Bottas. Hierdoor werd Alonso niet P7, maar moest hij genoegen nemen met P9.

Alonso: "Het moet beter"

Alonso ziet echter in dat het erger kon als zijn bolide er helemaal mee was gestopt, maar hij is van mening dat zoiets niet mag gebeuren. Al helemaal niet als je voor een podium kunt rijden. "Gelukkig konden we de race uitrijden en wat punten scoren, maar op het punt dat de problemen begonnen waren we aan het vechten voor een podium."

"We waren beter dan zesde en zevende dit weekend. Dus dat we niet op het podium of op P4 zijn gefinisht, komt doordat we en betrouwbaarheidsprobleem hadden met mijn auto. We hadden misschien wat pech met de virtual safety car, maar dat heb je niet in de hand - de betrouwbaarheid van de auto daarentegen wel en dat moet wat beter zijn", sluit Alonso met een zucht af.

Ook interessant:

Hamilton die zich als herboren voelt, een teleurstellende zondag voor Alonso en een bijzonder probleem bij Max Verstappen: dit is alles wat jij moet weten na de Grand Prix van Canada!

Formule 1 GP Canada 2022 RN365 Nieuwsdossier

3 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt