Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Zware periode op komst voor de Formule 1-teams

Het Formule 1-seizoen zit erop, tijd voor een welverdiende vakantie, toch? Niets is minder waar, de drukste periode van het jaar dient zich nu pas aan.

SI202005150196 hires jpeg 24bit rgb
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Enkele dagen na de afsluitende post season test in Abu Dhabi zijn de Formule 1-bolides en het personeel teruggekeerd op de hoofdkwartieren. Wie denkt dat het moment daar is voor een welverdiende vakantie, heeft het echter mis. Het tegendeel is waar. De drukste periode van het jaar breekt aan. Wat staat de teams te wachten? We leggen het uit met Williams-teambaas James Vowles die het één en ander toelicht.

Na een laatste onderhoudsbeurt aan de auto's van afgelopen seizoen (die zijn later weer nodig), kan er grotendeels een streep onder 2023 worden gezet. Maar het werk gaat door. "Zelfs al zou ik iedereen een maand rust gunnen, men zou er nog geen uur van opnemen", aldus Vowles.

"We werken continu door aan de auto van volgend jaar, de auto van 2025 en de auto van 2026. Dat werk gaat gewoon door en vergeet ook niet dat die 80 man die je tijdens een F1-weekend aan het werk ziet slechts het topje van de ijsberg vormen. Dat is niks in vergelijking met de 800 man die hier in Grove uren, dagen, weken en zelfs maanden wijden aan dit F1-project."

De drukste periode dient zich nu juist aan, zo vertelt Vowles. De auto van 2024 komt langzaam tot leven als de eerste componenten die in de windtunnel reeds zijn getest worden geproduceerd en samen worden gevoegd tot één concept. "In de komende drukke maanden komt het werk van die vele maanden hiervoor samen."

Vergeet bovendien ook niet dat er geen verplichte sluiting van de fabrieken geldt voor de winterperiode, zoals die er wel is tijdens de zomerstop. Een dergelijke shutdown lijkt er overigens in de komende jaren wél te gaan komen.

In de winter werken de teams naar een paar belangrijke mijlpalen toe. Denk daarbij aan seat fittings voor de coureurs, het doorstaan van de crashtest met het nieuwe chassis of de fire-up van de nieuwe motor. Reken maar dat daar de nodige sound- en videoclips van voorbij zullen komen.

Met name de crashtest is een belangrijk moment. Slaag je daar niet voor, dan zal je ingrijpende aanpassingen door moeten voeren, hetgeen kostbaar tijdverlies oplevert in de aanloop naar de launch van de nieuwe auto en uiteindelijk ook de wintertest in Bahrein.

Een shakedown? Die kun je eigenlijk niet overslaan als je goed aan de start wil staan tijdens die wintertest. Maar dan moet je wel een complete auto op het asfalt neer weten te zetten en dat is de opgave die de teams de komende maanden wacht.

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training