Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aan de hand van deze nieuwe bewijzen wilde Red Bull een zwaardere straf voor Hamilton

Het was een veelbesproken onderwerp de afgelopen anderhalve week, zo wat het enige besproken onderwerp zelfs in de Formule 1-paddock: de clash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. De straf die de Brit kreeg was in de ogen van Red Bull te laag en dus beriepen ze zich op hun right of review. Met deze nieuwe bewijzen hoopten zij de stewards te overtuigen om de zaak te heropenen, maar helaas voor Red Bull is dat niet gelukt.

De openingsronde van de Britse Grand Prix van 2021 zal ongetwijfeld een van de meest besproken openingsrondes zijn in de geschiedenis van de Formule 1. Max Verstappen en Lewis Hamilton kwamen elkaar namelijk tegen in een van de snelste bochten op de Formule 1-kalender: Copse Corner. De Brit wilde last-minute aan de binnenkant Verstappen voorbij, maar de Nederlander ging niet van het gas af. Gevolg: de twee crashten, waarbij de Red Bull-coureur in de bandenstapels vloog, maar Hamilton door kon rijden. De zevenvoudig kampioen kreeg een straf van tien seconden, maar pijn deed hem dat niet. Uiteindelijk won hij namelijk tot frustratie van alles en iedereen bij Red Bull de race en liep hij 25 punten in op kampioenschapsleider Verstappen. De Oostenrijkse renstal liet het er niet bij zitten, nam zelfs een advocaat in de arm en besloot vervolgens haar right of review te gebruiken. In het geval er nieuwe elementen (bewijzen) zijn die ten tijde van de initiële beslissing niet beschikbaar waren, kunnen de stewards namelijk besluiten om de zaak te heropenen en nog eens naar de situatie te kijken. Het was aan Red Bull om deze donderdagmiddag de stewards met nieuwe bewijzen ervan te overtuigen om de zaak nog eens te bekijken. Dat lukte echter niet, ook al kwam Red Bull met de volgende bewijzen. RacingNews365 heeft namelijk begrepen dat er volgens Red Bull verschillende 'nieuwe elementen' waren waarmee het team van Max Verstappen een nieuw licht op de zaak wilde werpen. Daarbij gebruikte Red Bull naar verluidt nieuwe GPS-data van verschillende momenten tijdens de race. GPS-data van tijdens de openingsronde, maar ook van de ronde waarin Hamilton Charles Leclerc inhaalde. Omdat die inhaalactie ten tijde van het initiële oordeel van de stewards nog niet was gemaakt, vond Red Bull dat dit een nieuw element was. Aan de hand van die data, gecombineerd met data uit een normale raceronde, hoopte Red Bull aan te tonen dat Hamilton een crash nooit had kunnen voorkomen. Hij had volgens de renstal aanzienlijk eerder moeten remmen om de bocht fatsoenlijk te kunnen halen. Zelfs Leclerc, die zelf buiten de baan terecht kwam, had een crash volgens Red Bull niet kunnen voorkomen als Hamilton op eenzelfde manier die bocht in was gegaan als in ronde één. Verder is Red Bull naar verluidt na het weekend ook in haar eigen simulator gedoken om aan de hand van de simulaties aan te tonen dat Hamilton de bocht niet hadden kunnen halen, en ook heeft Alexander Albon tijdens een filmdag op Silverstone vorige week in de RB16B de openingsronde nagebootst. Red Bull zou het nog hogerop kunnen zoeken en verder kunnen protesteren, maar naar verluidt is het team dat niet van plan. Ze willen nu het oordeel van de stewards accepteren en verder gaan met de titelstrijd met Mercedes.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi