Het doel van Renault was om in 2019 het gat naar de top drie te dichten. De ambitie was om binnen enkele seizoenen weer mee te gaan strijden om podiumfinishes en Grand Prix-overwinningen, maar de realiteit is dat het Franse team het afgelopen jaar lang achter de feiten aanliep. Aan het einde van het vorige kalenderjaar werd bekend dat het Renault had toen besluiten om intern het een en ander te herorganiseren. Zo kwamen grote namen binnen de Formule 1 als Dirk de Beer en Pat Fry over van respectievelijk Williams en McLaren en moest onder andere Nick Chester, eindverantwoordelijke van het chassis, het veld ruimen. Volgens teambaas Abiteboul werd er afgelopen seizoen na een intern onderzoek duidelijk dat er dingen moesten veranderen. Een van die veranderingen die daaruit volgde, was de reorganisatie van de technische afdeling: "Het leek ons alsof het aan technisch leiderschap ontbrak. Daardoor slaagden we er niet in om al onze middelen goed in te zetten." "Er zijn veel investeringen gedaan, met een totale waarde van ruim 15 miljoen pond", erkent de Fransman. "Binnen het team hadden we het gevoel dat we technisch leiderschap tekort kwamen, dat wel nodig is om ervoor te zorgen dat die investeringen lonen. Mede daarom is Fry, die een leidende rol krijgt, bij het team gehaald", zo luidt de uitleg van Abiteboul in gesprek met onder andere Autosport.com . Afgelopen seizoen eindigde Renault als vijfde, maar wel op aanzienlijke afstand op nummer vier McLaren. In 2020 hoopt de renstal het met coureurs Daniel Ricciardo en Esteban Ocon beter te doen, al hebben de Fransen meer dan eens aangegeven dat het vizier al grotendeels op 2021 is gericht.
Meest gelezen