Waar Max Verstappen de afgelopen jaren de ene zege na de andere pakte, is dat in 2025 een ander verhaal. De Nederlander moet het doen met de kruimels die McLaren laat liggen, en op de circuits van Suzuka en Imola kon hij de zege pakken. Maar dat had er vooral mee te maken dat het niet makkelijk was om in te halen op beide banen.
In Japan had Verstappen een marge van een kleine anderhalve seconde op de nummer twee, terwijl het gat in Imola al groter was met iets meer dan 6 seconden. Op Monza had Verstappen echter de grootste winstmarge van het seizoen te pakken, want het verschil tussen de nummer één en twee was dit seizoen nog niet zo groot als de ruim 19 seconden die de viervoudig wereldkampioen te pakken had.
Had Jean Alesi, de man die in 1995 zijn enige GP-zege voor Ferrari pakte, eigenlijk verwacht dat Verstappen zo sterk zou zijn op Monza? "Ja, want hij reed zijn rondje in de kwalificatie alleen. Zonder tow, zonder trucjes. Dat betekent dat hij een zeer goede balans had. Halverwege de race zagen we wat blaren op de voorbanden, maar hij bleef snel. Toen zei ik dus: 'Oké, geen probleem!'", aldus de Fransman in gesprek met RacingNews365.
Vleugel
Het is al met al een knappe prestatie van Verstappen. McLaren won tot dit weekend 12 van de 15 GP's en was voorafgaand aan de GP van Italië ook de favoriet voor de zege. Maar zowel in de kwalificatie als in de race moest het renstal uit Woking haar meerdere erkennen in Verstappen. Een specifiek kenmerk speelde volgens Alesi een rol op Monza.
"Ze zijn dit seizoen tot nu toe overal de favoriet geweest. Maar op Monza, met het kenmerk dat je zonder normale vleugel en met een vleugel met zeer weinig downforce rijdt... Ik denk dat de balans van de Red Bull erg goed was", zo zegt Alesi.
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!