Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Fernando Alonso

Alonso geeft Hamilton een warm onthaal: 'Welkom in het middenveld'

Zevenvoudig Formule 1-wereldkampioen Lewis Hamilton rijdt dit jaar vooralsnog in het middenveld. Fernando Alonso is hier al enige tijd te vinden en verwelkomt zijn Britse rivaal.

Hamilton Imola sprint
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

De prestaties van Lewis Hamilton in een niet zo competitieve Mercedes-bolide bewijzen volgens Fernando Alonso dat de coureurs 'niet cruciaal' zijn in de Formule 1. De tweevoudig wereldkampioen verwelkomt zijn concurrent in het middenveld, nu duidelijk is geworden dat de Duitse renstal is teruggezakt in de rangorde binnen de koningsklasse.

Hamilton heeft zeven wereldkampioenschappen achter zijn naam staan en domineerde jarenlang bij Mercedes, maar anno 2022 is de Duitse renstal de 'nummer drie' op de grid. "Dit is de aard van de sport", aldus Alonso in gesprek met de BBC. "Soms heb je een betere auto en soms heb je dat niet. Je moet dan nog steeds strijden en progressie boeken."

"Dit jaar zien we dat de coureur erg belangrijk is in de F1, maar niet cruciaal is. Lewis rijdt net zo goed als hij de afgelopen acht jaar is geweest. Hij domineerde de sport en verbrak alle records met 100-nogwat polepositions. Nu zet hij een megaronde neer in Australië, en is hij ineens een seconde te traag. Dus ja... welkom."

Alonso: 'We vergeten dat de F1 een teamsport is'

Alonso, de wereldkampioen van 2005 en 2006, vindt dat de F1-teams niet genoeg waardering krijgen voor hun gewonnen kampioenschappen. "Dit is een teamsport, meer dan wat dan ook, en we hebben de neiging om dit te vergeten. Vooral wanneer we succes hebben", vervolgt de Spanjaard. "We zijn zo blij met wat we bereiken dat, zelfs als we het proberen te delen met het team, de krantenkoppen naar de coureur gaan."

"Dat gebeurde bij mij toen ik de twee wereldkampioenschappen won. Ik versloeg Michael Schumacher. Dit was een groot onderwerp, maar mijn auto was betrouwbaarder toentertijd - en was heel erg snel. Je kunt dat pakket niet genoeg prijzen. De krantenkoppen blijven bij de coureur en met Lewis is dat net zo."

"Hij verdient alles wat hij in het verleden heeft bereikt, maar dit jaar is een goede herinnering aan het feit dat het behalen van alle records en cijfers voor een groot deel zit in in het pakket van de auto."

Ook interessant:

Ferrari én Red Bull pakken in Spanje allebei uit met updates. Het maakt dat we het beste van Red Bull en Max Verstappen nog niet hebben gezien, maar dat kan evengoed voor Ferrari en Charles Leclerc gelden. Wat zegt het podcast-panel?

Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

13 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull verrast met aankondiging duizelingwekkende RB17