Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Analyse: Hoe Red Bull werd benadeeld door last minute gewijzigde reglementen

Na de eerste testdagen van het Formule 1-seizoen werden de nieuwe reglementen ietwat aangepast door de FIA. Red Bull is benadeeld door deze wijziging, terwijl verschillende concurrenten juist profiteren. Technisch analist Paolo Filisetti legt uit.

Red Bull verliest dit seizoen vooralsnog redelijk wat rondetijd omdat de RB18 wat aan de zware kant is. Red Bull kwam goed de winter uit en was ondanks de te zware bolide een van de snelste teams op de grid. Door een wijziging in het technische reglement, die aan het begin van het seizoen werd doorgevoerd, is het team van Max Verstappen en Sergio Perez echter benadeeld ten opzichte van de concurrentie. Paolo Filisetti, technisch analist voor RacingNews365 , legt uit dat de RB18 flink overgewicht heeft. "Helmut Marko heeft recentelijk gezegd dat het wereldkampioenschap niet gewonnen kan worden door een auto met overgewicht. In de paddock gaan er geluiden rond dat de RB18 tussen de 10 en 15 kilo overgewicht heeft ten opzichte van het minimum gewicht van 798 kilo. Het is dus logisch dat Marko openlijk laat weten dat men hard werkt aan een oplossing." De oplossing voor het overgewicht is volgens Filisetti door toedoen van het budgetplafond niet heel simpel. In 2022 mogen de Formule 1-teams namelijk 'slechts' 140 miljoen dollar uitgeven aan onder andere het ontwikkelen van de bolide. Nieuwe (lichtere) onderdelen moeten met voorzichtigheid ontwikkeld worden, en laat een duur nieuw onderdeel nou net broodnodig zijn voor Red Bull. De te zware vloer kan namelijk kilo's lichter, nadat de FIA een voordeel gaf aan andere teams.

De reglementswijziging waardoor teams in het voordeel zijn

Vanwege de problemen met het gestuiter dat sommige teams ervaren, greep de FIA aan het begin van het seizoen in en stond het de teams toe om een extra metalen bevestigingsstang te gebruiken, zodat de vloer minder kan bewegen. Die stang is hieronder op de foto te zien op de Mercedes-bolide van Hamilton (rechts in beeld). Filisetti legt uit wat de gevolgen zijn: "We kunnen deels stellen dat de keuze van de FIA om een metalen bevestigingsstang toe te staan, zodat de vloer minder buigt, een aantal andere teams helpt." Ferrari en Mercedes gebruiken deze bevestigingsstang, terwijl Red Bull dit niet doet. "De RB18 heeft deze stang niet omdat de vloer al stijf genoeg is. De vloer is namelijk zo ontworpen dat deze de enorme negatieve druk onder de auto kan weerstaan en dus maximale efficiëntie bereikt." "Deze constructie heeft een bepaalde dikte van de vloer nodig en de elementen aan de binnenkant moeten robuust zijn. Doordat de FIA heeft bepaald dat er bevestigingsstangen gebruikt mogen worden, kunnen de engineers van Red Bull ineens een lichtere vloer ontwerpen. Die stang zorgt er dan namelijk voor dat de vloer minder snel doorbuigt." De vloer hoeft dus minder robuust en zwaar te zijn. "Men gelooft dat hierdoor maar liefst vier kilo kan worden bespaard."

Red Bull kan dus ineens gebruik maken van een lichtere vloer

Red Bull had dus aan het begin van het seizoen als een van de weinige teams een vloer die aan de regels voldeed en sterk genoeg was om grote problemen met porpoising te voorkomen. Later veranderde de FIA alsnog de regels, waardoor bolides met een lichtere, flexibelere vloer ineens een voordeel hadden. De oplossing lijkt simpel: een nieuwe vloer voor de RB18. Dit is volgens Filisetti dan ook een kwestie van tijd. "De introductie van de nieuwe vloer, tezamen met een paar andere nieuwe elementen, staat gepland voor de race in Imola. Gewichtsbesparing van 10 kilo kan zo'n drie tienden per seconde opleveren in performance, maar het kwijtraken van één kilo kost de Formule 1-teams al snel zo'n 250.000 euro. Een auto lichter maken is allesbehalve simpel en wordt alleen bereikt door vele onderdelen aan te pakken. Hier zijn lichtere onderdelen en duurdere materialen voor nodig, terwijl het geen impact mag hebben op de betrouwbaarheid van de auto." Naast upgrades doorvoeren is er nog een andere opvallende manier om gewicht te besparen, vertelt Filisetti. "Het is wat minder effectief, maar het werkt om een aantal delen van het bodywork niet te verven. Op de hele auto bespaart dit al snel ongeveer een kilo aan gewicht."

De nodige gewichtsbesparing voor Red Bull in Australië

Op bovenstaande foto, gemaakt in Melbourne, is te zien dat Red Bull de front wing main plate niet heeft geverfd. "Ook de endplates op de achtervleugel zijn niet geverfd, evenals het grootste horizontale element", zo vertelt Filisetti. Daarnaast is het gedeelte onder de sidepods ook niet geverfd, maar hier heeft het team van Verstappen en Perez al eerder wat gewicht weten te besparen. "Sinds het debuut van de vernieuwde sidepods op de RB18 tijdens de testdagen in Bahrein, bestond dit onderste gedeelte van de auto al volledig uit koolstofvezel. Bij dit onderdeel werd geen verf gebruikt." Het is voor Red Bull nu echter wachten op de GP van Emilia Romagna, die over twee weken plaatsvindt, voordat er meerdere kilo's verdwijnen. De renstal van Verstappen en Perez zal naar alle waarschijnlijkheid gretig gebruik maken van de bevestigingsstang die andere teams nu wel al gebruiken.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"