Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aston Martin blijft hameren op oneerlijke regels en wijst naar Red Bull

Aston Martin werd dit jaar naar eigen zeggen hard geraakt door de nieuwe technische regels. Al sinds het begin van het jaar is het team daar erg vocaal over en het wilde zelfs dat de regels werden teruggedraaid of dat het team in ieder geval zou worden gecompenseerd. Ook in Spanje blijft het team nog steeds benadrukken dat ze zijn benadeeld.

Toen de coronacrisis ook in de Formule 1 als een bom insloeg, werd er hard ingegrepen. De nieuwe regels, die gepland stonden voor 2021, werden een jaar doorgeschoven. De ontwikkeling van de 2020-bolides werd bovendien grotendeels bevroren. Om er voor te zorgen dat de Pirelli-banden, die hetzelfde bleven, niet zouden bezwijken aan de toenemende downforce, werden er toch wat verplichte veranderingen doorgevoerd aan de wagens. De vloer en de diffuser werden aangepakt. Aston Martin was daar naar eigen zeggen vanaf het eerste moment tegen, zo vertelt teambaas Otmar Szafnauer in gesprek met onder meer RacingNews365 . "We waren er tegen, op basis van het feit dat de regels minder invloed hadden op de auto’s met een hoge rake. We hebben tegen gestemd en andere regels voorgesteld, maar de stemming was slechts indicatief. Later ging het uiteindelijk toch door op basis van veiligheid." Het Britse team gaf destijds aan dat een deel van de voorgestelde veranderingen al voldoende zou zijn om het gewenste effect te bewerkstelligen, maar ook die suggestie werd door de FIA opzij geschoven. Ook andere ideeën van andere teams haalden het volgens Szafnauer niet. "Er waren ook andere suggesties, zoals het verkleinen van de achtervleugel. Dat zou op elk team ongeveer hetzelfde effect hebben gehad, maar daar werd niet voor gekozen." En dus zit Aston Martin nu naar eigen zeggen in de penarie en schreeuwt het moord en brand. Had het team vorig jaar niet wat meer moeite kunnen doen, in plaats van nu, achteraf, zo opstandig te zijn? De Amerikaan vindt van niet. "Ik denk niet dat we er vorig jaar meer aan hadden kunnen doen. We hebben het aangegeven, maar zodra de nieuwe regels geaccepteerd werden hebben we hard gewerkt om de verloren downforce terug te winnen."

Maar samen met dat harde werk wordt er ook hard geschreeuwd door de renstal uit Silverstone. Hoe weten ze eigenlijk dat ze meer verloren zijn dan de teams met een hogere rake? Ze hebben toch geen eigen wagen met een hoge rake ter vergelijking? Szafnauer legt uit waarom Aston Martin er heel zeker van is dat zij in het nadeel zijn. "We hebben jarenlang een wagen met een hoge rake ontwikkeld. We zijn een van de weinige teams, het enige team zelfs, dat tussendoor van filosofie is gewisseld naar een lage rake", zo doelt hij op 2020, toen de wagen van het toenmalige Racing Point verrassend veel leek op die van Mercedes uit 2019. "Daarom hebben we intern de mogelijkheid om te kijken naar de veranderingen en te bepalen of het meer invloed heeft op de ene of de andere filosofie. Dat is precies wat we hebben gedaan en in augustus 2020 hebben laten weten, en nu krijgen we ons gelijk", oordeelt de teambaas, die tot slot ook naar Red Bull en Mercedes wijst als voorbeeld. "Als je alleen al naar de laatste race kijkt en de pitstop van Verstappen niet meerekent... Lewis lag vorig jaar 34 seconden voor op Max in Portugal en dit jaar slechts vier. Red Bull heeft dus dertig seconden in een race gewonnen op Mercedes. Ook als je naar onze tijden kijkt, wij waren ongeveer dertig seconden langzamer dan vorig jaar! Kijk gewoon naar de eerste races, naar zowel de resultaten van de kwalificatie en de race."

Enkele weken geleden riep Szafnauer zelfs dat zijn team tegemoet zou moeten worden gekomen en dat de regels (deels) moesten worden teruggedraaid, zo snel mogelijk. Het team ging daarop in gesprek met de FIA, omdat het vraagtekens zette bij het besluitproces omtrent de nieuwe regels. Inmiddels is Aston Martin al wat beter op de hoogte en lijkt het tevreden te zijn met de antwoorden die ze hebben gekregen. "We hebben een goede discussie gehad met de FIA om het proces beter te kunnen begrijpen en beter te snappen hoe we op dit punt zijn aanbeland. De discussies zijn bijna klaar en ik denk dat we goede progressie hebben geboekt en meer begrip hebben voor wat er zich heeft afgespeeld", aldus de Amerikaan, die denkt dat er niks anders op zit dan hard aan de slag gaan. "We moeten hard werken, zoals ik al eerder heb gezegd, om de achterstand die we sinds de winter door de introductie van de regels hebben opgelopen. We hebben een nieuw pakket op beide wagens. Hier in Spanje kunnen we evalueren of die goed werken en we moeten hard werken om meer upgrades te brengen, zodat we weer op het niveau komen van vorig jaar."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"