We zijn nog ongeveer een halve maand verwijderd van de eerste presentaties van de nieuwe Formule 1-bolides van 2023. Red Bull trapt dat bal af op 3 februari. Aston Martin trekt op 13 februari het laken van de nieuwe AMR23, de eerste Aston Martin-bolide waar Fernando Alonso mee komt te racen. En die auto, zo vertelt plaatsvervangend technisch directeur Eric Blandin, wordt compleet anders dan zijn voorganger: "We hebben alle geleerde lessen van vorig jaar toegepast op de nieuwe auto. Zo veel aan de AMR23 is nieuw, hij is totaal anders dan de AMR22. We hebben meer dan 90% van de onderdelen onder handen genomen en van de aerodynamische oppervlakken van de auto is meer dan 95% anders." Vorig jaar zagen we met enige regelmaat dat teams een dummy-auto presenteerde tijdens de officiële launch. Een belangrijke reden daarvoor was het niet onnodig wijzer maken van concurrentie in het eerste jaar van compleet nieuwe technische reglementen. Aston Martin echter deed daar niet aan mee en belooft de F1-fans voor dit jaar hetzelfde. "Als we de auto presenteren, is dat de daadwerkelijke AMR23. We zullen in dat opzicht de fans zeker niet teleurstellen." Wat kunnen de Aston Martin-fans vervolgens verwachten van de on track-action ? Staat de AMR23 garant voor een stap voorwaarts? Blandin blijft voorzichtig en bovendien is dat volgens hem niet de meest relevant vraag: "Alles ligt open. Elk team heeft de kans om stappen voorwaarts te zetten. Wij willen die stap zetten met deze auto, maar dat is allemaal relatief, want we weten niet hoe groot de stappen van de concurrentie zijn. Ik heb er echter wel alle vertrouwen in dat we over een goed pakket beschikken."
Meest gelezen