Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Audi

Audi kijkt tevreden naar ontwikkeling Stake F1: "Eén procent langzamer dan Verstappen"

Audi treedt in 2026 als fabrieksteam toe tot de Formule 1. Het Duitse merk begint ambitieus aan het avontuur en heeft in Nico Hulkenberg ook de eerste coureur al aangetrokken. CEO Andreas Seidl ziet dat het team zich goed ontwikkelt, al tempert hij nog wel de verwachtingen voor 2026.

Audi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het is een mooi vooruitzicht: Audi treedt in 2026 toe tot de Formule 1. Stake F1 wordt omgetoverd tot het fabrieksteam van het Duitse merk en Nico Hulkenberg maakte afgelopen week bekend dat hij voor Audi gaat racen. 2025 wordt een overgangsjaar om in 2026 toe te kunnen slaan als de reglementen wijzigen en er nieuwe motoren komen. Andreas Seidl, de CEO van het fabrieksteam, blijft wel realistisch over de kansen voor 2026.

"We moeten onszelf niet voor de gek houden", stelt Seidl tegenover Auto, Motor und Sport. "Het is duidelijk dat de huidige motorfabrikanten een voorsprong hebben. Het draait niet alleen om technische details, maar ook om operationele processen. We wisten in de onderhandelingen met de FIA echter genoeg veranderingen voor de motor af te dwingen. Dit zodat de huidige fabrikanten ook veel nieuwe dingen moeten ontwikkelen."

Wel heeft Seidl veel vertrouwen in het project. "De brede kennis van Audi op het gebied van de ontwikkeling van de aandrijving, gecombineerd met de expertise van nieuwe medewerkers uit de Formule 1, moeten helpen om het gebrek aan ervaring zo snel mogelijk te compenseren. Ik heb er, mede door de euforie, alle vertrouwen in dat we snel op gelijke voet staan en in de toekomst voordelen kunnen afdwingen met innovatieve ideeën."

Eén procent

Seidl kijkt ook tevreden naar de huidige ontwikkeling van Stake F1. "We zijn een seconde sneller als je het met de oude auto vergelijkt. De verschillen zijn echter kleiner dan ooit. In China zat Valtteri Bottas maar één procent achter de rondetijd van Max Verstappen, en als we Red Bull wegdenken, was het maar iets meer dan een half procent."

Tot slot reageert Seidl op de komst van Hulkenberg. Hoe belangrijk is hij? "Het is essentieel voor ons om het best mogelijke rijdersduo op de grid te hebben en het is ook logisch dat zij in 2025 in de auto zitten om het project vanaf het begin te ondersteunen. De coureurs kunnen ons ook helpen als het om motivatie en ontwikkeling gaat. Daarom is Nico een geweldige keuze. Het staat buiten kijf dat hij snel is en met zijn ervaring, teamwork en technische inzicht heeft hij precies wat we nodig hebben."

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"