Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Racing Bulls

Bayer verwerpt kritiek op samenwerking met Red Bull: "De regels zijn heel duidelijk"

De CEO van Visa Cash App RB (RB), Peter Bayer, reageert in een exclusief interview met RacingNews365 op de kritiek die er vanuit de concurrentie op de samenwerking tussen Red Bull en haar zusterteam geuit wordt.

Peter Bayer
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Dit jaar zal de samenwerking tussen Red Bull en RB een stuk intensiever zijn dan de afgelopen jaren, nadat er een naamsverandering plaatsvond voor het team dat zich vier seizoenen lang AlphaTauri noemde. RB lanceerde vorige week haar bolide voor 2024, de VCARB 01, en ondanks een compleet nieuwe kleurstelling waren de overeenkomsten met de Red Bull-bolide van vorig jaar aanwezig.

De huidige reglementen in de koningsklasse verbieden het delen van informatie tussen twee constructeursteams, maar er zijn bepaalde elementen die wel mogen worden overgenomen. Dit leidde tot zorgen bij de concurrentie. Zo sprak McLaren-CEO Zak Brown eerder al over een wijziging in de reglementen om de 'eerlijkheid te handhaven' in de sport.

'Impopulair worden'

In een exclusief interview met RacingNews365 suggereert de CEO van RB, Peter Bayer, dat de zorgen van de andere teams nu pas geuit worden vanwege de toegenomen bezorgdheid over een mogelijke verandering in de pikorde. "Een van de dingen die je leert in de Formule 1, is dat de makkelijkste manier om impopulair te worden, is als je succesvol bent. Als je laatste bent, hebben mensen niet eens door dat je er bent."

Bayer was bovendien jarenlang actief als secretaris-generaal van de FIA, dus hij weet hoe er achter de schermen naar teamsamenwerkingen gekeken wordt. "Zodra je op de deur klopt, gooien ze alles naar je toe wat ze kunnen. Ik kom van de FIA en ik weet hoeveel toezicht er is op alle teams. Er is zeker nog meer controle als het gaat om teams die nauwer samenwerken."

"De regels zijn heel duidelijk. Je hebt misschien de verklaring gezien, toen ze naar onze auto keken", zo zegt Bayer. De FIA concludeerde dat de VCARB 01 een ander concept is dan de Red Bull-bolide. "Er is niets dat ons zorgen baart", zo gaat hij verder.

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

'Het is niet zo dat alle tien teams geld verdienen'

Het zusterteam van Red Bull is gedurende haar geschiedenis nog nooit hoger geëindigd dan de zesde plaats in het constructeurskampioenschap. Bovendien is Bayer van mening dat het onmogelijk is voor RB om koploper te worden zonder hulp van een al bestaande en succesvolle constructeur. "Het is belangrijk voor ons, omdat we harde, maar eerlijke concurrenten willen zijn. Wat ik ook steeds zeg, is als je kijkt naar de WK-ranglijst van vorig jaar en je telt de punten van de onderste vier teams bij elkaar op, dan hebben ze minder (punten, red.) dan het team op plaats zes."

"Dus wat betekent dat? Het betekent dat Formule 1 uiteindelijk een strijd is om middelen en tegenwoordig ook efficiëntie is. En ik denk dat de teams die verder naar achteren staan in het kampioenschap een bepaalde hoeveelheid steun nodig hebben. De anderen (concurrentie, red.) zullen zich beter kwalificeren en beter betaald worden, of het nu gaat om coureurs of om bepaalde investeringen vanuit de Cap-Ex-kant. In mijn ogen is dat de verkeerde aanpak", legt Bayer uit.

"De financiële realiteit is vandaag de dag een gegeven en het is niet zo dat alle tien teams geld verdienen. We moeten oppassen dat we niet overdreven reageren op de paranoia van bepaalde mensen", zo sluit hij af.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Nederige Hamilton toont zich Ferrari-coureur in vol ornaat