Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Belangrijke rechterhand Verstappen: "Geen ruimte voor politiek of bullshit"

Op de vrijdag in Imola kreeg Max Verstappen niet met Gianpiero Lambiase te maken als race-engineer, maar performance-engineer Tom Hart nam die taak over. Hart vertelt over de samenwerking met Verstappen en hoe de wisselwerking werkt.

Verstappen Imola FP2
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Abu Dhabi van 2023 mocht de performance-engineer van Max Verstappen, Tom Hart, al even proeven aan het vak van race-engineer. Op de vrijdag in Imola was hij zelfs twee trainingen lang te horen over de boardradio bij Verstappen.

Samen met race-engineer Gianpiero Lambiase en Michael Manning is Hart een van de vaste engineers van Verstappen. Hoe werkt dat dan in de praktijk? "Gianpiero is tijdens sessies degene die met Max praat, dus hij moet al onze informatie filteren en beoordelen wat hij relevant vindt om door te geven aan Max. En dan heeft die als coureur ook inmiddels een enorme bibliotheek aan ervaring. Max is uiteindelijk de beste sensor. Hij voelt aan waar hij tegenaan loopt en kan heel goed duidelijk maken of hij wat anders wil proberen en wat dan precies. Hij is heel direct en weet wat hij wil. Er is geen ruimte voor politiek of bullshit", zo vertelt Hart aan de Telegraaf.

Dan gaat de performance-engineer dieper in op hoe een raceweekend wordt ingedeeld. "Eerst moeten we ervoor zorgen dat de auto zich gedraagt zoals we vooraf verwachtten. Daarna kijken we hoe we meer uit de snelheid over één ronde kunnen halen. Waar verliezen we tijd in de bochten, voelt Max ergens aan het begin of juist aan het einde van zo’n bocht een beperking? Vervolgens kijken we naar de langere runs en hoe we ons daarin kunnen beschermen tegen mogelijke gevaren."

'Kijken minder naar andere kant van garage'

Hart was eerder werkzaam in de garage bij een voormalig teamgenoot van Verstappen, namelijk Alexander Albon. Later werd hij overgeheveld naar het team van de drievoudig wereldkampioen. Hart legt uit wat de verschillen in benadering zijn. "Met Alex keken we vooral naar hoe we, met hetzelfde materiaal, het gat met Max konden dichten. Met Max kijk je minder naar de andere kant van de garage. Zijn ervaring, niet alleen in de Formule 1 maar ook met andere auto’s, helpt ons. Eigenlijk ben ik na een race-weekeinde ook een soort vertaler. In de debrief vertelt Max ons wat zijn beperkingen waren. Coureurs spreken hun eigen taal. Vervolgens kijken we met de mensen in de fabriek naar zijn woorden in combinatie met de verzamelde data.”

Daarbij moet Verstappen ook vertrouwen op de mensen aan de pitmuur. "Zeker in races waar we de longer game spelen. Wij kunnen zien wat de rondetijden van de andere coureurs zijn, hoe de slijtage van de verschillende banden is. Als we bijvoorbeeld zeggen dat Max iets moet veranderen op zijn stuur, kan het best zijn dat hij denkt: de balans is nu juist goed. Maar we moeten ons dan voorbereiden op later in de race. Als je wacht tot de voorbanden eraan zijn, ben je te laat. Wij moeten altijd een stap vooruitdenken, want anders ga je al te langzaam", zo sluit hij af.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Emilia-Romagna 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training