Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 GP Nederland

Bezwaren Pirelli tegen kombocht Circuit Zandvoort nemen af

Pirelli maakt zich minder zorgen over de mogelijke gevolgen van één of meerdere kombochten op het Circuit Zandvoort. Eerste calculaties tonen aan de de belasting van de banden meevalt.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Toen Circuit Zandvoort aankondigde van de Arie Luyendijkbocht een kombocht te willen maken om de Formule 1-coureurs met open DRS het rechte stuk op te katapulteren, stuitte dat idee op weerstand van bandenfabrikant Pirelli. Men was bang dat de banden die extra druk niet aan zouden kunnen. Nu we enkele maanden verder zijn, zijn die bezwaren al ietwat afgezwakt.

"De berekeningen die we nu op de kwestie hebben losgelaten en die zijn gebaseerd op de performance van de auto's van 2019, tonen aan dat de extra belasting van de banden door kombochten niet zo groot is als gedacht", zo antwoordt Pirelli's Mario Isola op de vraag van RacingNews365.

Isola spreekt over 'kombochten', omdat men niet alleen de Arie Luyendijkbocht een banking wil geven: "Welke bochten dat precies nog meer zijn kan niet ik niet zeggen, omdat ik geen verkeerde informatie wil geven, maar het gaat in totaal om twee of drie bochten."

Op de vraag of Pirelli zich alsnog zorgen maakt over de geplande kombochten, antwoordt Isola niet ontkennend: "We zijn altijd een beetje bezorgd, maar nu iets minder dan twee weken geleden."

"We staan in ieder geval in nauw contact met de promoters van het evenement, de FOM en de FIA en Dromo, het architectenbureau dat de verbouwing voor haar rekening neemt."

"Dat is belangrijk, want we zijn graag op tijd op de hoogte van geplande aanpassingen van een circuit. In het geval van Silverstone bijvoorbeeld werd de baan een week vóór de Grand Prix opnieuw geasfalteerd. Daar konden wij vervolgens niet meer op anticiperen."

Met medewerking van Joe van Burik.

Voorspel en win

Wie wint de GP van Duitsland 2019?

Speel mee en win een Max Verstappen cap!

Speel mee

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP van Nederland nieuws

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Nederland vind je hier

4 reacties