De start van de Formule 1 Grand Prix van Hongarije gaat dan wel zonder schade van start, maar als Lando Norris, Oscar Piastri en Max Verstappen met zijn drieën naast elkaar de eerste bocht in duiken, zien we Verstappen wijd gaan om P2 te pakken. Norris is de coureur die plaatsen verliest en dus is de leiding voor Piastri.
Wat volgt is een discussie over de vraag of Verstappen zijn plek moet teruggeven, waarbij de standpunten van zowel Verstappen als Norris zich wel laten raden. Het is uiteindelijk Red Bull dat Verstappen sommeert de plek terug te geven, iets wat Verstappen schoorvoetend en mopperend doet.
Verstappen kan het tempo van Norris vervolgens niet helemaal volgen, terwijl Norris op zijn beurt Piastri stukje bij beetje aan de horizon ziet verdwijnen. Norris krijgt dan ook te horen dat hij zich op Verstappen moet richten en niet op Piastri.
Ondertussen is het Lewis Hamilton die juist wel kan aanhaken bij Verstappen. Hij nadert tot een seconde en dus gaat Mercedes met Hamilton voor de undercut op Verstappen. Die slaagt en al helemaal als Verstappen niet één ronde, niet twee ronden, maar zelfs nog langer wacht. Alles en iedereen vooraan gaat eerder naar binnen. Hij erft daardoor de leiding, maar tegen welke prijs? Het helpt ook niet dat hij kampt met balansproblemen, iets waar hij melding van maakt op de boordradio.
Als hij ronden later alsnog stopt, valt hij terug tot achter Hamilton, niet geholpen door een slechte pitstop. Op harde banden rijdt hij rap naar de Brit toe, om zich uiteindelijk in de DRS-zone van de Mercedes te melden. De eerste aanval mislukt als hij hem buitenom wil pakken, maar hij ondersturend de baan af zeilt.
Verstappen is sneller, maar komt zomaar niet voorbij aan Hamilton die veel minder te verliezen heeft. Het directe gevolg is dat Charles Leclerc in de spiegels van Verstappen opduikt. Een tweede, echte poging van Verstappen komt er niet als ook nu Hamilton eerder naar binnen gaat en Leclerc met een meeklapt en Verstappen dus wederom kwetsbaar is voor een undercut.
Bevrijd van Hamilton gaat Verstappen direct een stuk harder dan de McLarens, maar achter hem zijn Hamilton en Leclerc nóg sneller op vers rubber.
En dan een opvallende call van McLaren. Men haalt Norris vanaf P2 eerder naar binnen en houdt Piastri buiten, waardoor de Brit zijn minder ervaren teamgenoot makkelijk pakt met een undercut. Echter, nadien volgt de teamorder aan het adres van Norris. Of hij even Piastri weer voorbij wil laten. Daar is Norris niet van gediend: "Dan had je me niet eerder naar binnen moeten halen."
Verstappen wisselt dan uiteindelijk ook naar medium banden en valt daadwerkelijk terug tot achter Leclerc, maar de pace is er om hem terug te pakken. Hij is echter woedend op het team als het team hem erop wijst dat hij rustig met die banden om moet springen: "Houd op met die bullshit, ik probeer ook alleen maar te redden wat jullie met de strategie om zeep hebben geholpen."
Daar slaagt hij in met een cleane actie op Leclerc, maar met nog zeven ronden te gaan verkijkt Verstappen zich met een divebomb volledig op de situatie. Hij remt veel te laat en lanceert zich over het voorwiel van de Mercedes. Als Verstappen zich beklaagt over het verdedigen van Hamilton, wordt hij direct op zijn nummer gezet door Gianpiero Lambiase. "Niet doen over de boordradio, dat is kinderachtig."
Verstappen valt terug naar P5, terwijl verder naar voren McLaren volle bak inpraat op Norris en zijn geweten. Maar Norris verwacht van Piastri dat als hij de overwinning cadeau wil krijgen, hij op zijn minst zelf het gat moet dichten in plaats van dat Norris van zijn gas zou moeten. Dat doet laatstgenoemde uiteindelijk alsnog, waardoor de één-twee in ieder geval veilig is gesteld.
Verstappen komt als vijfde over de streep, maar volgen er nog consequenties na zijn touche met Hamilton?
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!