Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brandstofleverancier Red Bull extatisch over Honda: "Dat bezorgt me nog steeds kippenvel"

Toen Honda in 2020 besloot de Formule 1 een jaar later vaarwel te zeggen, kwam de ontwikkeling van de motor in een stroomversnelling. Brandstofleverancier ExxonMobil moest aanhaken, maar genoot van elke seconde van die intensieve periode.

Honda maakte medio aan Red Bull en de Formule 1 bekend aan het eind van 2021 te stoppen met de Formule 1-activiteiten. Men besloot direct ook het nagenoeg onmogelijke na te streven: men wilde de introductie van de motor die bedoeld was voor 2022 een jaar naar voren halen. Dat betekende dat anderhalf jaar aan ontwikkelingswerk in zes maanden moest worden gepropt. Honda slaagde daar wonderwel, maar deed dat niet alleen. Een Formule 1-motor is immers niks zonder de juiste brandstof en smeermiddelen die daar doorheen stromen. Red Bull-partner ExxonMobil moest evengoed aan de bak om de motor van Max Verstappen en Sergio Perez in 2021 tot een succeskrachtbron te maken. "En of we aan de bak moesten", vertelt ExxonMobil-motorsportbaas Tomek Young in een exclusief zoom-interview met RacingNews365 . "Als ik terugdenk aan die momenten van onze samenwerking, krijg ik daar nog steeds kippenvel van." Hoe intensief die samenwerking op dat moment werd? "We kwamen meerdere keren per week tezamen en stuurden aan de lopende band monsters over en weer om vervolgens van 's ochtends vroeg tot 's avond laat naar de data te kijken. Het waren echt hele spannende tijden."

Honda 'een geweldige partner' om mee samen te werken

"Het leidt geen twijfel dat Honda een geweldige partner is om mee samen te werken. We begonnen met Honda samen te werken en kwamen via AlphaTauri ook bij Red Bull uit. We hebben met de driehoek Red Bull, Honda en ExxonMobil een gezamenlijke reis afgelegd en al die tijd werkte Honda met de meeste geweldige passie die je ooit zal zien", aldus Young, die die bevlogenheid zag als een extra motivatieboost voor zijn eigen werkzaamheden. "Je probeert Honda bij te houden, maar tegelijkertijd wordt volop geïnspireerd door de passie die je voelt. En voor aanvang van het seizoen 2021 ging Honda nog net niet volledig terug naar de tekentafel. Ze keken naar de toteale grootte van de motor, de plaatsing van de nokkenassen, het gewicht van verschillende onderdelen, enz. Er veranderde echt heel veel." ExxonMobil keek niet alleen toe, maar vormde een integraal onderdeel van die veranderingen: "We waren constant van de partij en boden die verschillende monsters aan om te zien wat goed werkt voor het nieuwe ontwerp. Maar met name Honda legde alles wat ze hadden in die motor voor 2021."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi