Na de Grand Prix van Azerbeidzjan waren alle ogen gericht op McLaren. Uit onboardbeelden van Oscar Piastri bleek dat de achtervleugel op en neer bewoog op het rechte stuk, met veel vraagtekens tot gevolg. Was het wel toegestaan om het onderdeel zo te laten 'flexen' en er eventueel voordeel uit te halen?
Uiteindelijk heeft de FIA besloten van niet, zo kan RacingNews365 bevestigen. Het onderdeel is niet illegaal verklaard, maar de mondiale autosportbond heeft McLaren wel gevraagd om de openingen van de achtervleugel te controleren. Er ontstond op het rechte stuk namelijk een soort 'vouw' in de achtervleugel, die vanaf heden niet meer zo mag ontstaan.
Volgens geruchten zouden onder meer Ferrari en Red Bull bij de FIA om opheldering hebben gevraagd. Het antwoord is dus dat McLaren het onderdeel moet aanpassen en met een aangepaste achtervleugel zal moeten acteren in het restant van het Formule 1-seizoen.
Ook interessant:
Speel de RN365 F1 Bingo en win toffe prijzen
Maak de race in Singapore nu nog leuker met de RacingNews365 bingo en maak kans op toffe F1 prijzen zoals Verstappen schaalmodellen en caps.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Job Van oeveren
Komen ze heel goed mee weg. Als je naar racing point kijkt ik dacht 2020 vind ik dit heeeeel mild.
wjv
Als ze hem aan moeten passen dan is het niet goed toch! wat is het dan FIA? illegaal toch? zeg dat gewoon! dit heb je in het verleden ook zo genoemd
Han Smit
Dan moeten ze de uitslagen van voorgaande races gaan aanpassen en dat gaat uiteraard niet gebeuren
Beverke
Aanpassen van de races zal lastig zijn. Beter om McLaren een "korting" van punten krijgt voor WK constructeurs- en WK coureurs titel.
FlorenVL
De FIA moet vooral bij zichzelf te raden gaan waarom ze ervoor kiezen om een achtervleugel statisch te testen in plaats van dynamisch. Dat is de oorzaak van dit hele gedoe. En dan proberen ze met kleinigheidjes hun straat schoon te vegen door teams te vragen minimale aanpassingen te doen.
RobW84
Dat dus: in een windtunnel testen maar hun meet methodiek komt uit het stenen tijdperk. Vind het overigens ook bizar dat ze nu alleen een tik op de vingers krijgen, ze hebben het voordeel van de vleugel al gekregen met heel veel punten als resultaat.
Formula1fan
Prima actie. McLaren voldeed aan de regels net als Red Bull 2 jaar geleden, en daarop zijn de regels nu aangepast. Net als bij Red Bull destijds. Teams zoeken terecht de randjes op, en soms werkt het en soms worden de regels daarop aangepast. De sport is enorm complex, en kan onmogelijk tot in alle details alle regels op voorhand vastleggen. Er zijn gelukkig altijd slimme koppen die net even verder denken. En dat ze dan een aantal races met zo'n vleugel hebben mogen rijden is een beloning voor hun creativiteit. Niets illegaals, dus ook geen straf nodig.
Nelson
Dit is niet prima, het is al langer niet volgens de regels. Dus punten afpakken.
Alonsofan79
Hetzelfde gebeurde met Red Bull in 2021. De vleugel moest worden aangepast, maar de uitslagen bleven gewoon staan. Als de FIA de punten gaat afpakken dan gaat McLaren in beroep en zal CAS (?) oordelen dat ze aan de reglementen voldoen (doen ze namelijk ook) en McLaren dus gelijk geven.
Snow
Fout bij Red Bull moest het aangepast ,de voor flexers worden niet aangepakt,lijkt wel Mercedes tijdperk mochten ook gewoon het seizoen met hun foefjes doorgaan de rest mocht het niet, als de fia met meting uit de oertijd het niet kan meten bestaat het niet, Loetje kon op km afstand in de race zien dat de red Bull achtervleugel ietsje flexte
John Van Trijp
@Formula1fan En zo is het. Beoordeeld en vervolgens besloten het niet meer te accepteren. Ligt in lijn met het verleden. Ratio en geen Emotie zoals bij velen hier. Prima zo. En door.
garelli1972
ja ja altiijd de mond open over anderen nu maar eens kijken of ze nog zo snel zijn met een aangepaste axchtervleugel dus ze hebben met een illigae auto gerede en FIA waar blijft de straf voor het team dede jullie anders ook altijd als het red Bull betrof
Richard van W
Blijkbaar was het toch iets minder onschuldig en totaal legal dan dat al die anti RB en Max trollen hier graag wilde beweren. En als MCLaren straks opeens 0.5 langzamer is zoals ze waren zo'n 12 races geleden dan heeft dit zaakje meer dan een beetje "gestonken".
MdGL
Denk dat verschil op de non high speed circuits niet zo groot is.
Richard van W
Ok laat het 0.3 zijn.
Alien81
Elke duizendste telt in de F1?
Floris_Wyers
Moeten ze het al voor de race van Singapore aangepast hebben of daarna pas?
Beverke
Zover ik begrijp wat er staat, Ja
Patrick4500
Stukje ducktape erop om het gat te dichten🤣
van de kampong
Makkie eerst even flink scooren en dan aanpassen . Zou gewoon even de punten afpakken waar mee deze gescoord zijn met deze vleugel ...
Racetrack
Ik ga er dus vanuit dat als de vleugel gewoon een mini-DRS creeerd tijdens de kwali diskwalificatie het gevolg zal zijn. Of geldt dat pas bij de volgende race?
Dit bericht is aangepast op:
karin vd broek
En nu nog de voor vleugel controleren
MJ1984
Kunnen alle reageerders die zeker wisten dat de FIA niet zou ingrijpen nu ruiterlijk hun woorden terugnemen?
Tristan Remkes
En nu worden ze gediskwalificeerd uit de vorige race toch? Of zie ik dat verkeerd?