Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 20:05:41
1 NOR 1:40.562
2 PIA 1:40.647
3 LEC 1:40.900
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

McLaren

Breaking: McLaren moet omstreden achtervleugel aanpassen

De achtervleugel van McLaren is het gespreksonderwerp in Singapore en daar komt nu een nieuw hoofdstuk bij. De FIA heeft McLaren gevraagd het onderdeel aan te passen, zo kan RacingNews365 bevestigen.

Norris
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de Grand Prix van Azerbeidzjan waren alle ogen gericht op McLaren. Uit onboardbeelden van Oscar Piastri bleek dat de achtervleugel op en neer bewoog op het rechte stuk, met veel vraagtekens tot gevolg. Was het wel toegestaan om het onderdeel zo te laten 'flexen' en er eventueel voordeel uit te halen?

Uiteindelijk heeft de FIA besloten van niet, zo kan RacingNews365 bevestigen. Het onderdeel is niet illegaal verklaard, maar de mondiale autosportbond heeft McLaren wel gevraagd om de openingen van de achtervleugel te controleren. Er ontstond op het rechte stuk namelijk een soort 'vouw' in de achtervleugel, die vanaf heden niet meer zo mag ontstaan.

Volgens geruchten zouden onder meer Ferrari en Red Bull bij de FIA om opheldering hebben gevraagd. Het antwoord is dus dat McLaren het onderdeel moet aanpassen en met een aangepaste achtervleugel zal moeten acteren in het restant van het Formule 1-seizoen.

Ook interessant:

Speel de RN365 F1 Bingo en win toffe prijzen

Maak de race in Singapore nu nog leuker met de RacingNews365 bingo en maak kans op toffe F1 prijzen zoals Verstappen schaalmodellen en caps. 

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Job Van oeveren

    Komen ze heel goed mee weg. Als je naar racing point kijkt ik dacht 2020 vind ik dit heeeeel mild.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    wjv

    Als ze hem aan moeten passen dan is het niet goed toch! wat is het dan FIA? illegaal toch? zeg dat gewoon! dit heb je in het verleden ook zo genoemd

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Han Smit

      Dan moeten ze de uitslagen van voorgaande races gaan aanpassen en dat gaat uiteraard niet gebeuren

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

        Beverke

        Aanpassen van de races zal lastig zijn. Beter om McLaren een "korting" van punten krijgt voor WK constructeurs- en WK coureurs titel.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    FlorenVL

    De FIA moet vooral bij zichzelf te raden gaan waarom ze ervoor kiezen om een achtervleugel statisch te testen in plaats van dynamisch. Dat is de oorzaak van dit hele gedoe. En dan proberen ze met kleinigheidjes hun straat schoon te vegen door teams te vragen minimale aanpassingen te doen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      RobW84

      Dat dus: in een windtunnel testen maar hun meet methodiek komt uit het stenen tijdperk. Vind het overigens ook bizar dat ze nu alleen een tik op de vingers krijgen, ze hebben het voordeel van de vleugel al gekregen met heel veel punten als resultaat.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_km.png

    Formula1fan

    Prima actie. McLaren voldeed aan de regels net als Red Bull 2 jaar geleden, en daarop zijn de regels nu aangepast. Net als bij Red Bull destijds. Teams zoeken terecht de randjes op, en soms werkt het en soms worden de regels daarop aangepast. De sport is enorm complex, en kan onmogelijk tot in alle details alle regels op voorhand vastleggen. Er zijn gelukkig altijd slimme koppen die net even verder denken. En dat ze dan een aantal races met zo'n vleugel hebben mogen rijden is een beloning voor hun creativiteit. Niets illegaals, dus ook geen straf nodig.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

        Alonsofan79

        Hetzelfde gebeurde met Red Bull in 2021. De vleugel moest worden aangepast, maar de uitslagen bleven gewoon staan. Als de FIA de punten gaat afpakken dan gaat McLaren in beroep en zal CAS (?) oordelen dat ze aan de reglementen voldoen (doen ze namelijk ook) en McLaren dus gelijk geven.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Snow

      Fout bij Red Bull moest het aangepast ,de voor flexers worden niet aangepakt,lijkt wel Mercedes tijdperk mochten ook gewoon het seizoen met hun foefjes doorgaan de rest mocht het niet, als de fia met meting uit de oertijd het niet kan meten bestaat het niet, Loetje kon op km afstand in de race zien dat de red Bull achtervleugel ietsje flexte

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      John Van Trijp

      @Formula1fan En zo is het. Beoordeeld en vervolgens besloten het niet meer te accepteren. Ligt in lijn met het verleden. Ratio en geen Emotie zoals bij velen hier. Prima zo. En door.

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    garelli1972

    ja ja altiijd de mond open over anderen nu maar eens kijken of ze nog zo snel zijn met een aangepaste axchtervleugel dus ze hebben met een illigae auto gerede en FIA waar blijft de straf voor het team dede jullie anders ook altijd als het red Bull betrof

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Richard van W

    Blijkbaar was het toch iets minder onschuldig en totaal legal dan dat al die anti RB en Max trollen hier graag wilde beweren. En als MCLaren straks opeens 0.5 langzamer is zoals ze waren zo'n 12 races geleden dan heeft dit zaakje meer dan een beetje "gestonken".

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    van de kampong

    Makkie eerst even flink scooren en dan aanpassen . Zou gewoon even de punten afpakken waar mee deze gescoord zijn met deze vleugel ...

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Racetrack

    Ik ga er dus vanuit dat als de vleugel gewoon een mini-DRS creeerd tijdens de kwali diskwalificatie het gevolg zal zijn. Of geldt dat pas bij de volgende race?

    Dit bericht is aangepast op:

  9. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    MJ1984

    Kunnen alle reageerders die zeker wisten dat de FIA niet zou ingrijpen nu ruiterlijk hun woorden terugnemen?

x
Live Reacties na McLaren-dominantie en P4 Verstappen in kwalificatie GP België 2025