Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brundle hekelt 'nieuwe' Red Bull-radioberichten: "Onacceptabel en oncomfortabel"

In Groot-Brittannië is men plots in rep en roer over radioberichten ten tijde van de Grand Prix van Abu Dhabi die plots weer de ronde doen. Ook Martin Brundle zet zijn vraagtekens bij de manier waarop Red Bull en wedstrijdleider Michael Masi communiceerden.

Alle radioberichten werden al enkele dagen na de Grand Prix van Abu Dhabi met de wereld gedeeld, maar de Britse media vallen plotseling massaal over de communicatie tussen Red Bull-man Jonathan Wheatley en FIA-wedstrijdleider Michael Masi. De twee mannen communiceerden tijdens de safety car in het slot van de GP over de manier waarop de safety car het best van de baan kon verdwijnen. Volgens de Britse media had het er sterk de schijn van dat de FIA-man luisterde naar het voorstel van Red Bull en daardoor Mercedes en Lewis Hamilton benadeelde.

Britse prominent reageert

Van de Daily Mail tot de BBC en van Express tot Sky Sports, alle Formule 1-media aan de andere kant van de Noordzee besteden plots aandacht aan de berichten. Ook Sky Sports-prominent Martin Brundle, voormalig Formule 1-coureur en tegenwoordig analist, voelde zich geneigd zijn mening te geven. Hij erkent dat de radioberichten geen positief beeld schetsen. "Dit is geen nieuwe informatie en ook Michael Masi zelf zal dit al weten. De berichten van Wheatley zullen geen informatie hebben bevat over opties waar hij zelf niet van op de hoogte met betrekking tot wat hij wel en niet kon doen tijdens de safety car." "Het is echter wel heel erg oncomfortabel", vervolgt de Brit. "Heel veel mensen zijn er niet blij mee. Lewis-fans en Mercedes-fans natuurlijk ook. Je hoeft niet eens een Hamilton-fan te zijn om te denken dat hij eigenlijk een achtvoudig-kampioen hoort te zijn. Voor mij zijn de cruciale regels niet gevolgd: de safety car had pas een ronde later naar binnen moeten komen", oordeelt hij.

Onacceptabel

Volgens Brundle waren alle gebeurtenissen in Abu Dhabi simpelweg onacceptabel. "We weten dat er ook ongeschreven regels zijn, zoals de wens om een race niet achter de safety car te finishen, maar die horen niet altijd boven alles te gaan." "Het is absoluut onacceptabel. Ik heb zoveel fans ontmoet die vorig jaar nieuw waren in de sport, maar ook andere fans die enorm ontzet waren over de gebeurtenissen in Abu Dhabi. We mogen de teams niet los laten gaan richting de scheidsrechter als deze cruciale beslissingen moet maken." "Het is niet best voor de Formule 1", gaat Brundle verder met zijn relaas. "Maar tegelijkertijd denk ik niet dat deze audio iets verandert. Wat er gebeurd is in Abu Dhabi was al zeer oncomfortabel. In een andere sport was dit onacceptabel geweest en dit zal ook gaan veranderen."

Is Masi's positie houdbaar?

Eerder zei Brundle dat je op moest passen met het ontslaan van Masi, omdat dat het probleem niet zou oplossen. Nu nuanceert hij die uitspraken. "Ik bedoelde daar mee dat het sowieso te veel is voor een persoon. Dat wil niet zeggen dat ik hem volledig steun. Ik denk dat het lastig zal worden om zijn positie te behouden." "Hij ligt nu onder een vergrootglas en elke beslissing die hij maakt zal uitvoerig worden geanalyseerd. Wat als Hamilton misschien een straf kan krijgen? Zal hij dan iets minder streng zijn? Ik denk dat zijn positie onhoudbaar is", luidt zijn conclusie, al denkt hij wel dat Max Verstappen niets te verwijten valt. "Red Bull heeft niets fout gedaan. Ferrari, dat derde eindigde in die race, ook niet. Je kan hen niet straffen. De FIA kan alleen zichzelf straffen vanwege hun fouten. Michael Masi sloeg de plank mis, door omstandigheden", sluit hij af.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi