Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Oscar Piastri

Brundle kraakt move Piastri: "Wel in een race, niet bij de start"

Het incident tussen de McLaren-coureurs tijdens de sprintrace in Austin blijft een veelbesproken onderwerp in de Formule 1. Nu laat voormalig F1-coureur en hedendaags analist Martin Brundle zijn licht schijnen op de crash, en hij kijkt vooral naar Oscar Piastri.

Piastri Norris crash Austin Sprint
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Een ongelukkige samenloop van omstandigheden zorgde ervoor dat Oscar Piastri en Lando Norris al in de openingsronde van de sprintrace op het Circuit of the Americas hun Waterloo vonden. Nico Hülkenberg raakte met zijn auto die van Oscar Piastri, nadat de Australiër probeerde om terug te kruisen ten opzichte van teamgenoot Lando Norris. Tijdens die poging raakte Hülkenberg hem dus, waarna Piastri Norris niet meer kon ontwijken. Het resultaat: een dubbele uitvalbeurt.

Voormalig F1-coureur Martin Brundle geeft zijn mening over het voorval. "De crash van Piastri in bocht één was ongelukkig, maar ik denk dat hij grotendeels de schuldige was. Deze bocht stijgt steil met 40 meter. Het is zeer breed bij het ingaan, maar smal bij de apex, en slechts iets breder bij de exit, al is er wat ruimte om wijd te gaan, als dat nodig is. Deze zone nodigt uit tot contact en bevordert dat ook, zeker aan het begin van de race wanneer het veld dicht op elkaar zit", aldus Brundle in zijn column voor Sky Sports F1.

"Het is 215 meter van poleposition tot het eerste rempunt, en natuurlijk nog verder voor degenen die verder naar achteren op de grid staan. Ze vertrekken vanaf de lijn met 1000 pk beschikbaar als heerlijke verwarmers van de achterbanden, maar de voorbanden en de remmen hebben alleen nog wat restwarmte van de formatieronde. Daardoor zijn de auto's moeilijk af te remmen met wat brandstof aan boord, terwijl ze allemaal op dezelfde apex van de bocht mikken."

De Brit vervolgt: "Deze eerste bocht is ook de beste kans om posities te winnen voor de rest van de race, en dus zijn alle ingrediënten aanwezig voor meerdere botsingen. Verstappen had de perfecte start in de sprintrace, Norris had het wat moeilijker aan de vuilere kant van de baan, maar kon toch nog iets later remmen en de bocht opeisen vóór zijn sneller gestarte teamgenoot Piastri."

Bittere pil voor McLaren en Norris

"Vastbesloten om te profiteren van Norris vertraagde Piastri en stuurde toen zeer scherp in om onderdoor zijn kampioenschapsrivaal te kruisen. Deze F1-auto's bieden zelfs in de beste omstandigheden slecht zicht. Ze zijn breed en lang, met enorme, stroeve banden die aan elke hoek uitsteken", aldus Brundle.

"Wat Piastri deed, was schoolvoorbeeld van het rijden van de racelijnen in normale gevechten bij bocht één – maar niet bij de start. Want daar is het vrijwel gegarandeerd dat één of meerdere auto’s elkaar proberen uit te remmen in die beperkte ruimte. En er is geen mogelijkheid voor die auto's om nog verder af te remmen of snel van richting te veranderen. Piastri was erg gefocust op zijn kampioenschapsrivaal, en het veld beet simpelweg van zich af."

Brundle komt tot slot tot de volgende conclusie. "De bittere pil voor McLaren en Norris was dat de inmiddels op twee wielen rijdende Piastri zijn achterwiel brak, samen met zijn eigen voorwielophanging. Met Verstappen aan de leiding was dit het slechtst mogelijke scenario voor hen. Die eerste bocht van de sprintrace was een zeer belangrijk moment in het kampioenschap van dit jaar."

Ook interessant:

Onstuitbare Verstappen bezorgt McLaren aanhoudende nachtmerries

De F1 staat dankzij Verstappen op zijn kop, maar daar weten weten de heren in de podcast van RacingNews365 wel raad mee. Kom er maar in Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk!

Praat mee!

x
Mekies Red Bull-teambaas reageert op uitspraken Verstappen over gloednieuwe auto