Max Verstappen moest zich na de Grand Prix van China tevreden stellen met P4. De Nederlander reed na de eerste stint op de zesde plaats, maar wist naarmate de race vorderde toch de twee Ferrari's voorbij te gaan. Voormalig F1-coureur en hedendaags analist Martin Brundle had Verstappen echter niet in zijn vizier tijdens de race op het Shanghai International Circuit, tot het moment dat de teams zich realiseerden dat een eenstopper weleens de winnende tactiek kon zijn.
"Het was op dat moment dat we ons herinnerden dat Verstappen ook meedeed aan de race, want hij begon wat grip te vinden. Dat gebeurde op de een of andere manier, met minder brandstof of gewoon door de omstandigheden op de baan, en waarschijnlijk zelfs het besef dat hij niet zo op de banden hoefde te letten. Het stelde hem in staat om de Ferrari's in te halen. Max reed zijn snelste rondetijd in de laatste ronde. Dat was een beetje verwarrend", zo stelt Brundle bij Sky Sports.
Verstappen kreeg min of meer een positie cadeau door een tweede stop van Lewis Hamilton, die als enige van de topcoureurs een extra pitstop maakte. "Hamilton pitte, omdat er niet veel te verliezen was, behalve dat hij achter Verstappen viel, maar op veel betere banden. Lewis zou vervolgens hard pushen tot het einde van de race, een factor die mogelijk heeft bijgedragen aan zijn uiteindelijke diskwalificatie", zo zegt de voormalig F1-coureur tot besluit.
Ook interessant:
Max Verstappen en Red Bull beginnen aan een cruciale week. Er is een spoedvergadering ingelast om te bespreken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Rudy van Buren bespreken dat én de Grand Prix van China in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!