In de zesde ronde van de Grand Prix van Mexico plaatste Max Verstappen een inhaalactie op Lewis Hamilton. Dat leidde tot chaos in de eerste bochtensectie: Hamilton werd door een touché van de baan gedrukt en Verstappen moest in bocht drie door het gras. Hamilton probeerde het vervolgens nog een keer in bocht vier, haalde het niet en passeerde Verstappen op zijn beurt ook via het gras. Hij ontving een straf van tien seconden voor het behalen van een onrechtmatig voordeel.
Toch barstte er ook een discussie los over Verstappen, die vrij agressief reed. Martin Brundle vindt het echter terecht dat Verstappen geen straf kreeg na het bekijken van de reglementen. Hij legt de situatie uit in de Sky F1-podcast.
"Ik denk dat het om twee afzonderlijke incidenten ging", vertelt Brundle. "Max dook aan de binnenkant, wat relevant is. Dat komt voorbij in de sportieve reglementen en de richtlijnen voor coureurs, waarvan de laatste versie in februari van dit jaar is gepubliceerd. Ik heb het net nog even teruggelezen voor de podcast, en volgens mij had Max genoeg gedaan om aanspraak te maken op de eerste bocht."
Straf voor Verstappen?
Brundle vindt het meer dan helder op basis van de reglementen. "Volgens de richtlijnen moet een coureur op de apex minstens ter hoogte van de buitenspiegel van de andere auto zitten om de bocht te claimen. In dit geval zat Max zelfs iets voor de vooras van Lewis, dus had hij in principe recht op de bocht. Daarmee mag hij dan een normale racelijn nemen, want hij heeft de bocht 'gewonnen'."
"In een chicane wordt dat meestal bepaald aan de hand van de eerste apex; wie daar de binnenkant pakt, wordt doorgaans ook als winnaar van de chicane beschouwd. Was het een divebomb? Ja. Was het te optimistisch? Dat is precies het grijze gebied dat in de regels genoemd wordt. Daar heb je een scheidsrechter voor nodig om te oordelen."
Brundle oordeelt dan ook als een steward. "Dit is racen. Je moet soms aan de binnenkant duiken om iemand in te halen. Het is een grijs gebied. Per saldo denk ik dat Lewis de deur open liet en Max er gewoon doorheen ging. Hij had alles onder controle, deed het zonder blokkerende wielen en won terecht de bocht. Daarom zou ik Max ook geen straf geven."
Toch vindt de Brit het vrij complex. "Max ging door het gras bij bocht drie, maar dat kwam omdat Lewis een bocht eerder weer aan de binnenkant opdook. Je kunt dan zelfs redeneren dat Lewis bocht twee claimde, en dat maakt het nog ingewikkelder."
Terecht bestraft
De straf voor Hamilton vindt Brundle echter meer dan terecht. "Wat bocht vier betreft: ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze niet allemaal gewoon rechtdoor rijden, via de uitlooproute het circuit weer betreden en wat gas terugnemen om het voordeel weer op te geven. Dat is een stuk handiger. Het is zo'n langzame sectie."
"Lewis deed dat niet, pakte een flink voordeel en deed niet echt zijn best om het weer op te geven. Het was hooguit een metertje of honderd. Als er dan geen verzachtende omstandigheden bestaan, moet dat een straf van tien seconden zijn. Dat is hoe ik het zie... Helder in mijn hoofd, al zullen anderen het er ongetwijfeld niet mee eens zijn", sluit Brundle af.
Meest gelezen
In dit artikel








Praat mee!