Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami GP Miami

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 57
2 NOR +4.630
3 RUS +37.644
Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Max Verstappen

Chandhok: "Verstappens eigen kenmerkende trucje"

Het valt Karun Chandhok op dat Max Verstappen voortdurend terugvalt op een voor hem zo kenmerkend trucje. Overigens ziet de Indiër dat iets dat heel typerend is voor grote kampioenen.

Verstappen Jeddah race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Kwam het handelen van Max Verstappen in de eerste bocht van de Formule 1 Grand Prix van Saoedi-Arabië als een verrassing? Niet volgens Sky F1-analist Karun Chandhok. Hij wijst op de 'party trick' van de Nederlander.

"Als je kijkt naar al die agressieve coureurs in wiel-aan-wiel racen, hebben ze allemaal hun eigen party trick. Die van Max lijkt te zijn: 'Joh, ik ga gewoon volle bak richting de apex. Daar zoekt iedereen het maar uit, maar dit is hoe ik dat doe'."

"Zo had Michael Schumacher de truc 'ik ga gewoon lekker over het rechte stuk van links naar rechts en weer terug bewegen'. En dat had je Senna met 'ik stuur gewoon in en iedereen moet maar uitwijken'. Dit zijn zomaar drie voorbeelden die ik kan bedenken van coureurs die sterk en agressief waren in wiel-aan-wiel gevechten."

Chandhok snapt eigenlijk niet waarom de stewards niet eerder ingrepen: "Max heeft het geprobeerd. Ik denk echter dat het het meest voor de hand liggend zou zijn geweest dat ze Verstappen meteen hadden gevraagd die positie terug te geven in plaats van na te gaan of het een vijf- of tien seconden straf had moeten zijn."

"Het verbaast me dat ze dat niet aan hem hebben gevraagd. In plaats daarvan duurde het 2 uur en 39 minuten voordat we het mailtje kregen met de officiële lezing. Dat is wel buitengewoon lang, nietwaar? Het ging om bocht één, het was overduidelijk een straf... We wisten van de hoed en de rand, maar een uitleg liet heel lang op zich wachten."

Ook interessant:

Max Verstappen vervulde een hoofdrol tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, die achteraf al in de eerste bocht werd beslist. Hoe hebben Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk naar hét moment gekeken? Ze bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Drapeaudamier

    hier wordt je zo moe van, ieder oud coureur die denkt analist te zijn moet z'n commentaar geven... waar is Villeneuve als je hem nodig hebt 🤣

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      DeBeer

      Het is vreselijk alle fossielen worden onder hun steen vandaan getrokken. Ze kunnen beter biljarten of dammen gaan kijken.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Tarrelhaar

    Misschien omdat de stewards tijdens de race druk genoeg zijn met de race zelf in plaats van een verklaring te schrijven.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      BMW_P85_V10

      Als het allemaal zo overduidelijk is, schrijf je het ook meteen op. Het probleem is dat ze weten dat ze een onlogische straf geven en daarvoor moet natuurlijk wel even een verklaring worden verzonnen. Veel gehoorde argumenten zijn: - Verstappen laat op het laatst de rem los om eerder bij de apex te zijn. Waar in de reglementen staat dat je je rem niet eerder los mag laten om er een voordeel uit te halen? Nergens, desondanks word het te pas en te onpas aangehaald als argument. Walgelijk gewoon. - Verstappen zou de bocht nooit gehaald hebben. Ook zo'n mooie dooddoener. Verstappen had de kans niet om te bewijzen dat hij de bocht kon halen, omdat hij de ruimte niet kreeg. Had Verstappen wel die ruimt gekregen en had hij de bocht niet gehaald dan had men recht van spreken, nu niet. - Verstappen stuurt opent zijn stuur omdat hij de bocht helemaal niet wil halen. Nog zo'n mooie. Verstappen opent zijn stuur en fractie van een seconde voordat een crash met Piastri onvermijdelijk was als hij de zelfde lijn bleef rijden. Piastri kon onmogelijk wegsturen van Verstappen. Hij miste de Apex en stuurde veel te laat in.

      Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Tarrelhaar

        Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met die regel, probeer me voor te stellen hoe we zouden reageren als de situatie andersom zou zijn geweest en piastri door de bocht af te snijden voor verstappen zou zijn gekomen. Dan had half NL moord en brand geschreeuwd om een straf. Vindt zelf dat dit racen is, de beste oplossing is gewoon grindbak aanleggen. Probleem van bocht 1 opgelost.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Sjon Noordt

        @Tarrelhaar , het probleem is mede dat de regels continu worden veranderd. Zijn de huidige regels in het nadeel van een Engelsman, dan worden de regels weer veranderd.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Monic Armiento-Hissink

        @Tarrelhaar 1 centimeter voor liggen voor de bocht is er niet significant voor liggen, bovendien zat Max voordat hij van de baan ging wel duidelijk voor Piastri. Hoe dan ook, als er geschreven zou staat dat de penalty voor dit hoger zou zijn en de stewards komen met een gefabriceerde penalty, of men heeft er meer dan 5 ronden voor nodig om tot een penalty te komen , dan weet je dat er iets niet klopt.

        Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Monic Armiento-Hissink

      Als je het goed bekijkt is Piastri nooit helemaal voorbij Max geweest, hij heeft er alleen naast gezeten. Toen ze de bocht uitkwamen zat Max er weer voor. Letterlijk gezien heeft Max zijn plek nooit verloren en kon hij die plek niet terug geven.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

    Fia-fiasco

    Grappig dat Chandhok dan ook bij de rijdersbriefing aanschuift. Dat laat Max toch duidelijk horen over de boordradio dat er wat anders was afgesproken. Gelukkig is nu duidelijk dat er niks veranderd en hopelijk trekt Max daar een wijze les uit.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Monic Armiento-Hissink

      Hij kreeg ook nog een traklimit voor dezelfde overtreding, hij riep nog dat kunnen ze niet maken, dat is niet zo afgesproken.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Broodkogel

    Wat Chandhok hier gewoon zegt is dat veel grote kampioenen racen om te winnen. Moeten ze aanvallen doen ze dat en moeten stevig verdedigen dan laten ze dat ook niet na

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Sjon Noordt

      Je bent WK waardig als je durft te racen op de grens. Kijkcijfers haal je door sensatie. Zoveel ex coureurs of zogenaamde analisten, zoveel meningen. Niemand gaat betalen voor treintje rijden. Zoals Max zou zeggen je zit in de F1 om te racen. Als je geen risico neemt win je niet.

      Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        Broodkogel

        Vind ik ook Sjon het is niet voor mietjes of gevulde koeken

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Monic Armiento-Hissink

      @Broodkogel daar rijden er wel een paar van rond en onder het journaille bevinden er zich ook steeds meer van dat soort slag.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Sjon Noordt

      @Broodkogel , alleen jammer. Dat sommige gevulde koeken nog gewaardeerd worden als " journalistieke kennis" voor een interview 🥴

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_nh.png

    Hulk5

    En ook gewoon even vermelden dat het overduidelijk een straf was. Nou meneer TjenTjok...dat was het dus niet. Als het zo duidelijk was dan was er niet zoveel discussie over geweest en waren er niet zoveel insiders geweest met tegenstrijdige verklaringen. Piastri had van tevoren al besloten dat ie zijn auto gewoon liet uitlopen zodat Max wel om hem heen moest. Als Piastri 5 seconden had gekregen voor het van de baan duwen van een andere rijder dan had je er ook weinig op kunnen zeggen. Als Max niet had weggestuurd dan was een aanrijding een logisch gevolg. Ze moeten dit soort situaties in de 1e ronde gewoon laten gaan. Racen voor wat iedereen waard is en klaar. Dom Engels politiek correct geneuzel allemaal. Niet voor niets dat ze maar zo weinig kampioenen hebben ondanks met afstand het grootste aantal rijders....

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      69Bowtie

      Piastri heeft goed gekeken naar de grootste coureurs dus. Waaronder Verstappen. Of hij nou goed of fout zit maakt eigenlijk niet uit. Het statement is gemaakt: Piastri gaat niet aan de kant en laat ook geen ruimte. Daarmee heeft hij al heel wat gewonnen.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_nh.png

        Hulk5

        @69Bowtie Oh absoluut! Ik vind het alleen maar mooi. Ik hou van echte racers en niet van huilende wattenstaafjes. Dit is voor Verstappen ook geen verrassing hoor. Die wist al lang dat Piastri zijn sterkste tegenstander is van allemaal. En dat weet Norris ook.... Wat dat betreft zit Norris in dezelfde situatie als Hamilton.....Beiden dachten het te gaan maken en voor beiden geldt dat de teamgenoot beter is. Overigens voor niemand ook een verrassing behalve de fans van de betreffende mindere rijders van de 2 teams.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Monic Armiento-Hissink

        Ik weet niet wat ie hiermee gewonnen heeft, hij heeft wel bevestigd wat Max allang wist. Max ligt er niet wakker van, die weet nu waar Oscar staat.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Sjon Noordt

        @Monic Armiento-Hissink , Max gaat gewoon rustig naar huis en denkt. Morgen een nieuwe dag of volgende week een nieuwe race. Hij gaat verder met zijn training, zijn ontspanning enz. Geen gezeur in de media en geen stress.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Mairlwd

        Hij heeft ermee gewonnen dat Max de volgende keer nog harder tegen hem gaat rijden. Max laat het kaas niet van zijn brood eten. Als hij dit wel doet krijgt hij van Jos zelfs nu nog op zijn kop 🤣

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    GsH

    Eens, ik had dat verzoek ook verwacht. Sterker nog, van Red Bull zelf.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Hennie-1965

      Nooit van Red Bull zelf in deze situatie, die waren er 100% van overtuigd in het gelijk te staan en dat Max op de apex voor Piastri zat, dat is door GP ook tegen Max gezegd ! Dit had als een racing incident afgedaan moeten worden, want het was toch " Let them race " in de eerste ronde eerste bocht ! Bovendien liet Piastri geen mm ruimte voor Max, wat ie volgens de regels toch moet doen, of geld dat alleen voor de overige 19 coureurs en niet bij Max ?

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Sientje

        De laatste zin van je klopt als een bus. Voor Max gelden duidelijk andere regels. Die andere regels gaan we dit seizoen nog wel meer mee maken als hij enigszins in de buurt kan blijven bij de top.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Mairlwd

        Ik ben het volledig met je eens. Die willekeur is om gek van te worden 😠

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_dr.png

    richard-g#72009

    Vorig jaar liepen ze te janken dat max geen ruimte liet......nu liet Pias geen ruimte maar hoor je niemand.....vreemd volk.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Sientje

      Nee dan is het weer Verstappen die fout zit…dat is nog het ergste van alles.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Mairlwd

      Nou inderdaad, die willekeur is om gek van te worden. Ik snap niet dat ze zelf ook niet inzien dat ze zichzelf compleet voor *** zetten.

      Dit bericht is aangepast door de redactie.

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Jan van Dijk

    Het lijkt wel of iedereen alleen maar wil weten wie de snelste auto heeft, en die moet dan ook maar voorrang hebben, het heet racen en het gaat om de beste coureur.

  9. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    JV1962

    Die Chandhok is echt niet mee: Het is sinds dit jaar aan de teams om de rijders al dan niet op te leggen om een plaats terug te geven, niet aan de stewards! Jezus, en zo iemand die de regels niet kent krijgt dan een forum op het internet. En de stewards hebben vrij snel beslist om een tijdstraf te geven (nog voor de safetycar uitreed nota bene) en niet zoals die tulband beweert na meer dan 2 uur. Officiële teksten komen altijd later, nogal wiedes want daarin moeten alle kleine lettertjes vermeld staan. Kan iemand ons verlossen van al die nitwits die te pas en te onpas hun onzin komen verkondigen?

x
Tijdverlies Red Bull openbaart tijdverlies Verstappen door probleem