Autódromo José Carlos Pace, het circuit in Brazilië waarop de titelstrijd in de Formule 1 komend weekend verder gaat, is ten opzichte van vorig seizoen flink vernieuwd. De 4,3 kilometer lange baan is namelijk helemaal voorzien van nieuw asfalt, inclusief de pitstraat. Grote vraag is wat dit voor gevolgen heeft voor de rijders.
Het werk is namelijk pas recent voltooid, waarna de nieuwe toplaag grondig is gereinigd. Voor de teams is dus nog onbekend wat de gevolgen zijn van het nieuwe asfalt voor de prestaties van de wagens. En veel tijd om te testen hebben de teams niet, omdat in Brazilië ook nog eens gewerkt wordt volgens het sprintformat. Hierdoor is er slechts een vrije training, waarna direct de kwalificatie voor de sprintrace wordt gehouden.
Ook bandenfabrikant Pirelli weet niet wat de nieuwe baan met de banden gaat doen. "Het wegdek is een volledig onbekende factor voor coureurs en teams". Pirelli neemt de C3, C4 en C5 compounds mee naar Brazilië. "Het is een sprintweekend, dus er is alleen een vrije training voor de teams om de beste set-up te vinden. Ook al bleek in Austin (waar delen van het circuit vernieuwd waren, red.) de korte race in feite heel nuttig om de balans van de auto te fine-tunen voor de echte Grand Prix."
Ook interessant:
De Grand Prix van Mexico was er een om niet snel te vergeten, vooral omdat Max Verstappen en Lando Norris voor de tweede keer in één week tijd clashten. Daar hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk vast een uitgesproken mening over in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!