Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: Max Verstappen heeft een appeltje te schillen met Vettel

Vijf seconden en toen was alles over in Singapore. De vijf duurste seconden uit de carrière van Sebastian Vettel. De wereldtitel in 2017 is nu tijdelijk uit beeld verdwenen. Wat ging er door het hoofd van Vettel tijdens de start in Singapore? Een prachtige pole, Lewis slechts op P5 en en Nederlander aan je zijde. Wat kon er nu eigenlijk misgaan? Het moest de race worden waarin Ferrari terugsloeg en de leiding in het WK heroverde. Het liep compleet anders en dat mag Vettel zichzelf kwalijk nemen. Vooropgesteld is het vanaf de zijlijn altijd makkelijk praten. De bakken kritiek die Vettel in Nederland kreeg is vaak niet 100% objectief, want er zit altijd een oranje bril tussen. 'Onze' Max Verstappen was slachtoffer van de Ferrari sandwich. Dat is klote, dat is balen, maar dat is ook weer onderdeel van het racen. Sebastian Vettel is het grootste slachtoffer van zijn dadendrang. Waarom wilde hij zijn slechte start zo compenseren? Het extreem naar links uitwijken is een truc die we overal in de racerij zien. Het beschermen van je positie door je concurrent te blokken. In 99 van de 100 gevallen gaat het gewoon goed. Incidenteel levert het een mooie klapper op. Stel nu dat Vettel slechts als derde die eerste bocht in ging, wat was er dan voor hem aan de hand? Het hele weekend was hij ijzersterk en de vochtige omstandigheden waren zeker niet in zijn nadeel. Met Hamilton die nog altijd achter hem lag had hij twee uur de tijd om zijn verloren posities goed te maken. Een daarvan, die van Raikkonen, zou hij altijd terugkrijgen van het team. Was de actie absurd? Nee, het was vooral ongelukkig. Natuurlijk wilde Vettel niet crashen en hij gaf ook aan dat hij Kimi niet had verwacht. Verstappen en Raikkonen waren vervolgens de slachtoffers van de overcompensatie van de Duitser. Was het dom? Ja, want het was gewoon niet nodig. Waarom dit risico nemen? Het is het instinct van een coureur en de wil om te winnen. Vettel vergat daarbij wel dat hij een te groot risico nam met het oog op de wereldtitel. De complottheorieën dat Ferrari Verstappen van de baan af zouden willen rijden slaan nergens op. Door de dubbele DNF is de strijd bij de constructeurs nu echt beslist en lijkt de wereldtitel bij de coureurs ook naar Hamilton te gaan. Mensen die roepen dat Vettel een hekel aan Verstappen heeft en hem daarom van de baan wil rijden geloven vast dat Elivs leeft.

Verdiende Vettel een straf? Ja en nee. Ja, als de FIA vol blijft houden dat we coureurs moeten bestraffen bij ieder incident op de baan. Nee, als we gewoon eens accepteren dat de heren racen met elkaar. Bij racen gebeuren wel eens ongelukken, sneuvelt wel eens een voorvleugel en loopt het soms ook in tranen af. Dat was 10, 20 of 40 jaar geleden ook al zo. Hoe vaak kregen Schumacher, Senna, Montoya e.d. straf? Legende Michael Schumacher weet er alles van. Hij benutte zelf de regels altijd tot het maximale en soms erover. Straffen? Eigenlijk zelden dat hij die ontving. Maar de Duitser hoorde je ook niet klagen als hij door Montoya in de grindbak werd gereden of een voorvleugel verloor in de eerste bocht. Hij accepteerde het, want het was racen. De volgende keer gaf hij iemand een koekje van eigen deeg. Tegenwoordig heeft men er een handje van om iedere keer dat er (eindelijk) eens iet gebeurt op de baan gelijk met gele en rode kaarten te strooien. Belachelijk! Het is F1 en niet de oude wijvencup waarbij de coureurs met fluwelen handschoenen de ander 'beconcurreren'. Voor Max Verstappen was het bijzonder teleurstellend, maar ook Max weet dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Om die reden stond er ook geen withete Nederlander voor de camera's bij Ziggo. Met hand en tand verdedigen hoort soms ook bij de sport, dat weet Max als geen ander. Hij heeft er zelf ook geen moeite mee om iemand te blokken of tot het uiterste te gaan. Als we nu regels gaan opstellen dat je bij een start tot de eerste bocht niet van je lijn mag wijken dan wordt het er niet beter op, dan halen we de angel nog verder uit de racerij. Het grootste slachtoffer van Singapore is Sebastian Vettel die naderhand ook ijzig kalm was. Hij wist dat hij fout zat en wist dat een mogelijke wereldtitel ineens mijlenver uit beeld is. Die straf is wat ons betreft zwaar genoeg. Het past alleen niet bij het beeld van de straffen die de wedstrijdleiding uitdeelde dit seizoen. Sainz kreeg een gridstraf na zijn crash in Canada, Verstappen en Magnussen kregen straffen in Hongarije etc etc. Als Sainz een gridstraf krijgt, moet Vettel die ook krijgen. Ferrari en Mercedes ontlopen keer op keer hun straffen, wat slecht is voor de geloofwaardigheid. En Max Verstappen? Die heeft een appeltje te schillen met Vettel op de baan. De Ferrari zal als een rode lap op een stier werken. Kijk niet vreemd op als Max de Duitser een keer grind laat happen. That's racing! Op dat moment moet Vettel ook niet piepen, maar zijn verlies nemen net als Max dat op mannelijke wijze nam in Singapore.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden