Max Verstappen moest er even op wachten, maar na acht races zonder zege in een Formule 1 Grand Prix was het eindelijk weer raak voor de Nederlander op het iconische circuit van Monza. Verstappen was de snelste tijdens de kwalificatie en zette iedereen op minimaal 19 seconden tijdens de race, waardoor hij weer eens mocht juichen. Tim Coronel zag al vroeg in het weekend dat het goed zat bij Verstappen en Red Bull.
"In de vrije trainingen hoorde ik geen enkele weerklank en ik zag een glimlach. En elke keer als hij naar buiten ging, had hij de snelste tijd. Dat betekent dat, met het gripniveau van de baan op dat moment, dat je de allersnelste auto hebt. Dus ik dacht al bij mezelf: 'Ik denk dat het lek boven is'", zo vertelt Coronel in gesprek met RacingNews365. "En ik denk dat dit vaker kan gebeuren en dat deze trend zich nog wel even vol blijft houden. Ik denk niet dat McLaren weer het team to beat is. Ik denk eerder dat Max de rijder to beat is."
De autocoureur vervolgt: "Ze hadden natuurlijk een grote update meegenomen. En ze weten dat wát ze aan het doen zijn, dat dat heeft gewerkt. Dus ik denk dat ze ook nu ook nog eens wat puntjes op de i kunnen zetten. Ze weten nu welke richting ze op aan het gaan zijn, maar je hebt het niet meteen perfect." Dan naar de kwalificatie op Monza. Zag Coronel het aankomen dat Verstappen de RB21 op pole zou neerzetten?
"De vraag was hoever ze allemaal de motor hadden opengedraaid, maar op het rechte stuk haalde alleen Max de 340, samen met Ferrari. Maar de Ferrari ging wat minder de hoek om, en Max ging goed de hoek om. Toen dacht ik wel rond die kwalificatie: 'Het zou zomaar kunnen zijn dat hij het hier naar zich toetrekt'", waarna dat dus gebeurde en Verstappen in zijn Red Bull RB21 poleposition veroverde.
'Eikel, waarom doe je dat?'
"Ik dacht: 'Oké', de snelheid is er, maar het begint natuurlijk bij de start'." Maar Verstappen stak de eerste chicane af, en behield daarna de leiding. "Ik dacht: 'Oh kut, eikel, waarom doe je dat?' Want je neemt wel een risico als je die positie niet teruggeeft'. Hij gaf hem terug, maar hij ging er weer zo snel overheen en ik dacht: 'Aah, wacht even, dat betekent dat er heel veel over is'."
"En toen reed hij weg naar 3,5 seconde en ik dacht: 'Nou, hoe kan dit nu? Waarom kunnen die anderen niet eens aanhaken?' Dat vond ik echt apart. Ik dacht bij mezelf: 'Dan weet ik nu zeker dat ze het lek boven hebben'." En de bevestiging kwam er telkens voor Coronel. "Het kwam continu, continu, continu. En je hoorde ze ook nergens over klagen. Met andere woorden: ze hebben voor de komende races ook belachelijk veel vertrouwen. Ze hebben zelf geen vraagtekens, maar ze hebben de bevestiging van wat ze aan het doen zijn."
"Of McLaren heeft een mooie foefje wat ze nu ook hebben bij Red Bull, zo kun je het ook zien." Daarna doet Coronel toch wel een opvallende uitspraak, als hem naar het weekend in Monza wordt gevraagd. "Dat de hegemonie van McLaren doorbroken gaat zijn, dat is wat ik constateer." Volgens Coronel is dit het begin. "Correct. En dat geeft ook moed voor volgend seizoen. Ik ga ervan uit dat de motor iets minder is, tegenover bijvoorbeeld Mercedes en Honda. Dat zal even wat tijd en wat pk's kosten, al is dat niet veel, maar wel wat. Als je dan ook nog een shit chassis hebt, dan zijn de rapen natuurlijk gaar."
"Maar dat is niet het verhaal, ik denk dat het chassis beter is dan de rest. Dan kan je, net als bij de Renault-motor, toch nog wel een beetje je ding doen. En Ford is natuurlijk geen bedrijf met pannenkoeken. Ik vind het in ieder geval heel leuk en het chassis is niet het nadeel." Tot slot keert Coronel nog even terug naar Monza. "Maar volgens mij wisten zij (Red Bull) meer dan wij, hoor. Hij rijdt de snelste ronde ooit, en de snelste race ooit. Ze zijn ten opzichte van vorig jaar gewoon vijf tot zes tienden sneller per ronde, en dat is veel. Dat is precies het gat dat er is."
Ook interessant:
Max Verstappen pakte een prachtige overwinning in Italië. Maar wat waren de bepalende factoren voor het onverwachte succes? Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Mike Hezemans bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!