De gebroeders Coronel stonden met 'The Beast 2.0' aan de start van Dakar 2019. Het ambitieuze project ging daarmee een volgende fase in, waarbij de auto flink onder handen was genomen. Met succes, want ondanks het loodzware parcours bleven problemen uit. In gesprek met Racingnews365 blikt Tom Coronel terug op de rally. "Deze Dakar was een paar etappes korter dan voorgaande jaren, maar ik heb nog nooit zo’n zware Dakar gezien", steekt Tom van wal.
Voor het eerst in de historie van Dakar werd de rally in één land verreden. Peru vormde het decor voor de rally, waar de coureurs te maken kregen met een erg uitdagend parcours zo ondervonden de gebroeders Coronel: "Het percentage uitvallers was veel hoger dan in andere jaren. Nog nooit kwamen procentueel gezien zo weinig trucks en auto’s aan de finish, dat zegt genoeg over het parcours." De eerste week verliep vlekkeloos voor Tim en Tom, maar in de zesde etappe kreeg het duo te maken met pech. Een afgebroken voorwielophanging zorgde voor veel tijdverlies en een nachtelijk avontuur, iets waarmee het tweetal volop ervaring heeft. We hebben een keer in de woestijn overnacht in de etappe waarin onze voorwielophanging brak. Dat kwam doordat we erg lang op de ‘snelle’ service moesten wachten. Die was helaas niet zo snel”, lacht Tom. “Probleem was dat we daardoor in het donker kwamen te rijden en in het donker ben je met een tweewiel aangedreven auto in de duinen nergens.” Het duo reed via een alternatieve route naar de bivak en start van de zevende etappe. Coronel legt uit waarom: “We hadden de finish gewoon kunnen halen, maar de organisatie verbood ons om via het parcours naar de finish te rijden. Dit omdat twee uur later de motoren een deel van de proef waarop wij nog bezig waren zouden doorkruisen. Vanuit veiligheidsperspectief zijn wij, en nog velen anderen, via een andere route naar het bivak geloodst.” Tekst gaat verder onder foto.
Ik heb nog nooit zo afgezien als dit jaar. Het parcours was prachtig én loodzwaar
De hele wereld kon en mocht ook dit jaar weer genieten van de Dakar-avonturen van de vrolijke tweeling. Dat het er ook tussen Tim en Tom wel eens verhit aan toe gaat, deelden ze ook met de rest van de wereld. “Tim en ik hebben erg gelachen en volop genoten onderweg. Natuurlijk was er wel eens een discussie, wat jullie konden zien in een van de video's, maar het was genieten geblazen van de natuur en alle elementen. Er zaten serieus veel moeilijke dingen in deze rally, het was echt loodzwaar", aldus Tom. Daar waar er in de Dakar Rally jaarlijks zeer zware crashes waren, bleven deze nu uit. Geen spectaculaire beelden van auto's die over de kop gaan, maar los van wat kleine crashes was het een rustige Dakar. Coronel heeft daar wel een verklaring voor: “Dat er weinig grote crashes waren lag voornamelijk aan de hoge duinen. De snelheid is lager en vaak zijn het rollertjes of een flinke landing op de neus. De harde crashes zie je vaker op de WRC-achtige paden, die we dit jaar nauwelijks hadden." Ondanks dat de Dakar van 2020 nog ver weg is, zijn Tim en Tom al volop bezig met 'The Beast 3.0'. Volgend jaar staat het duo met een verbeterde auto aan de start en de lat wordt qua ambities dan ook hoger gelegd. "Volgend jaar moeten we de finish halen en gaan we voor de top 20. Dan doen we leuk mee in de subtop en gaan we bij de fabrieksteams in de nek hijgen. Dat moet ons doel voor de volgende Dakar worden." De rally blijft in Zuid-Amerika, iets dat Tom toejuicht: "De organisatie wil de rally weer door Peru, Chili en Argentinië laten rijden. Voor mij prima, maar ik heb nog nooit zo afgezien als dit jaar. Het parcours was prachtig én loodzwaar. In 2020 wil ik bovendien echt zelf wat etappes achter het stuur kruipen. Nu waren het volop duinen en daar kan Tim prima uit de voeten."
89Fs1odWZ2c
Meest gelezen