Het lijkt haast alsof er maar twee paden mogelijk zijn voor Liam Lawson. Ofwel hij gaat naam maken bij Red Bull, ofwel hij is de volgende coureur die de deur uitgaat als hij het aflegt tegen Max Verstappen.
Ondanks dat de Nieuw-Zeelander pas elf races op zijn naam had staan, besloten Red Bull-teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko toch om Lawson naast Verstappen neer te zetten dit jaar. Daarmee neemt Lawson het zitje over van Sergio Perez, die een dramatisch seizoen kende in 2024. Perez was bepaald niet de enige: zijn voorgangers Alex Albon, Pierre Gasly en Daniel Ricciardo moesten het allemaal afleggen tegen Verstappen en werden daar ook op afgerekend.
Lawson heeft van Horner te horen gekregen dat hij zich moet concentreren op zijn prestaties in plaats van aan de andere kant van de garage te kijken naar wat Verstappen doet, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voormalig Red Bull-coureur David Coulthard denkt dan ook dat de situatie bij Lawson niet heel anders zal zijn dan bij de andere teamgenoten van Verstappen.
Tijdens de RacingNews365 Podcast, die je vanaf maandag 10 maart kunt bekijken of beluisteren, zei de 13-voudig Grand Prix-winnaar: "Of Liam nu 10 of 11 races voorsprong heeft op de andere rookies, ik denk niet dat het uitmaakt. Hij zal direct met Max worden vergeleken. Als hij in de buurt komt van Max of Max verslaat, heeft hij een lange carrière in de Formule 1. Zo niet, dan gaat de bel en staat de volgende kandidaat klaar."
Lawson heeft eerder aangegeven dat hij zichzelf niet als rookie beschouwt, gezien zijn ervaringsniveau. In het verleden, toen Coulthard nog racete, waren 11 grands prix tweederde van een seizoen. Op dit moment, met 24 races op de kalender, is het nog steeds net geen half seizoen. Desondanks is het meer ervaring dan de vijf coureurs die dit jaar 'echte' rookies zijn - Kimi Antonelli, Oliver Bearman, Gabriel Bortoleto, Jack Doohan en Isack Hadjar.
"Ik denk niet dat we naar mensen moeten kijken alsof het hun eerste jaar is", aldus Coulthard. "Je krijgt één kans om een eerste indruk te maken en daarna, als je geluk hebt, een seizoen om te laten zien dat je goed genoeg bent om door te gaan in de Formule 1. Dat is in de meeste sporten hetzelfde. Misschien zijn teamsporten iets anders dan Formule 1, waar je je voor het hele seizoen aan twee coureurs verbindt, maar teams beschikken over reservecoureurs. Je wilt altijd boven alles gaan voor prestaties. Dus je moet er gewoon voor gaan."
'Rookie zijn geen goed genoeg excuus'
De afgelopen tijd is het veel gegaan over het feit dat rookies maar anderhalve dag achter het stuur kunnen zitten in voorbereiding op hun eerste seizoen. Er zijn natuurlijk simulators en je kan op pad met oude auto's, maar voor de echte auto moeten ze het doen met de testdagen in Bahrein. Nieuw gekozen GPDA-voorzitter Carlos Sainz deed daar eerder al zijn beklag over en stelde dat het te weinig tijd is.
Coulthard denkt daar iets anders over. "Aanpassingsvermogen maakt deel uit van de vaardigheden van coureurs. Ayrton Senna, om een van de allergrootsten te noemen, ging rechtstreeks van de F3 naar de Formule 1. Kimi Räikkönen ging rechtstreeks van de Formule Renault naar de Formule 1. Hij deed zijn eerste test rond Mugello, een serieus eng circuit, en maakte indruk op Sauber, en toen was hij ineens Grand Prix-coureur. Er zijn nog veel meer voorbeelden."
"Ik heb drie jaar getest bij Williams, getest voor Nigel Mansell, Alain Prost, aan het begin van het seizoen voor Senna. Maar de eerste keer dat ik in de FW16 reed, de auto uit '94, was toen ik de pits uitrolde voor de kwalificatie in Barcelona, omdat de tests voorafgaand aan het seizoen waren gevuld met het testen van de auto door Ayrton en Damon Hill", zo blikt Coulthard terug op zijn eigen start.
"Ik had dus nog nooit in de auto gereden en ik ging naar buiten om me te kwalificeren. Ik was geen groentje, maar het was een gloednieuwe auto en ik had vier sets banden en een uur om hem te ontdekken. Je moet het maar gewoon doen. Antonelli is ongetwijfeld de best voorbereide van de rookies qua kilometers. Mercedes heeft hem begrijpelijkerwijs een twee jaar oude auto gegeven en hij heeft uitgebreid getest om hem klaar te stomen."
"En als je goed genoeg bent, ben je oud genoeg. En als je goed genoeg bent, ben je ook niet te oud, zoals blijkt uit het feit dat Max op zijn 17e binnenkwam en Fernando Alonso er nog steeds is op zijn 43e. Natuurlijk kun je geen wijs hoofd op jonge schouders zetten, maar talent is talent. Dus het is onvermijdelijk dat de jonge debutanten betere versies van zichzelf zijn tegen de tijd dat ze de rijpe leeftijd van 25 bereiken. Een rookie zijn is tegenwoordig geen goed genoeg excuus meer."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!